شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: زنا در ترکیه باید «جرم» شناخته شود

 

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که زِنا در ترکیه باید «غیرقانونی» شود.

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه یک اسفند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید به تغییر حکم «زنا» گفت:« به بحث‌گذاشتن این موضوع بسیار خوب است، چرا که جامعه ما در موقعیت دشواری از لحاظ ارزش‌های اخلاقی به سر می‌برد».

حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان از ده سال پیش تغییر قانون در مورد زنا را پیشنهاد کرده که با انتقادات زیادی از جانب اتحادیه اروپا و احزاب سکولار ترکیه مواجه شد.

با وجود بن‌بست مذاکرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، ترکیه هنوز یک نامزد رسمی برای ورود به این اتحادیه است و تحلیل‌گران می‌گویند تغییر قانون زنا می‌تواند روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را بیش از پیش با مشکل مواجه کند.

اردغان پس از سخنرانی خود در پارلمان این کشور افزود:« این موضوع (زنا) یک امر قدیمی است و باید به بحث گذاشته شود، ما زمانی برای سازگاری با موازین اروپا قدمی برداشتیم، اما ما اشتباه کردیم». ترکیه در اواخر دهه ۹۰ میلادی مجازات زنا برای زنان را برداشت. از آن پس زنان و مردان برای ارتکاب زنا با مجازات روبرو نمی‌شوند.  

حال حزب تحت رهبری اردغان می‌خواهد با معکوس کردن این قانون، مجازات زنا را برگردانده  و زنا غیرقانونی شود. اردغان که بیشتر عمر سیاسی خود را صرف بازگرداندن مذهب به عرصه عمومی و قانون اساسی ترکیه کرده، قبلا نیز گفته بود که می‌خواهد یک «نسل زاهد و مومن» تربیت کند.

پارسال به موجب برنامه جدید آموزشی در ترکیه، نظریه تکامل داروین از کتاب‌های درسی حذف شد. همچنین به گزارش رویترز، مدارس مذهبی ترکیه که تنها ۱۱ درصد از دانش‌آموزان این کشور را در بر می‌گیرند، ۲۳ درصد از بودجه آموزش و پروزش ترکیه را دریافت می‌کنند.

این اقدامات و دیگر اختلاف‌ها بر سر نحوه برخورد ترکیه با مخالفان، سروری قانون و دموکراسی، نقض حقوق بشر و آزادی بیان، ترکیه را به طور روزافزونی از اتحادیه اروپا دور کرد. با این‌حال اروپا هنوز به ترکیه به عنوان هم‌پیمان نظامی در ناتو نیاز دارد.

در صورت تصویب این پیشنهاد معلوم نیست دامنه اختلاف ترکیه با اروپا، مسیر عضویت آنکارا در این اتحادیه را به چه سمتی خواهد برد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More