شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: دادگاه‌های آمریکا نمی‌توانند ترکیه را محاکمه کنند

 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز شنبه ۱۱ آذر گفت که «دادگاه‌های آمریکا نمی‌توانند ترکیه را محاکمه کنند.»

به گزارش رویترز، اردوغان این سخن را با اشاره به پرونده معاون مدیر عامل یک بانک دولتی ترکیه‌ای به نام «هالک» که به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده، گفته است.

روابط بین آنکارا و واشنگتن در هفته‌های اخیر به دلیل رسیدگی به پرونده مربوط به  رضا ضراب، تاجر ترک ایرانی‌تبار تیره شده است.

ضراب در حال حاضر شاهدی کلیدی در دادگاه یکی از بانک‌های دولتی ترکیه است که در آمریکا برگزار می‌شود. این بانک متهم به دور زدن تحریم‌های ایران و پولشویی است.

بر اساس این گزارش، روز پنج‌شنبه  ۹ آذر ضراب در جریان محاکمه‌اش به دادگاه گفته است که« تجارت وی با ایران از سوی آقای اردوغان تایید شده بود.»

رضا ضراب روز چهارشنبه ۸ آذر در دادگاهی در نیویورک اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.

یک بازپرس آمریکایی گفت که رضا ضراب این پرونده را به عنوان پرونده «پول‌شویی چند میلیارد دلاری از داخل» توصیف کرده است.

ضراب، ارتکاب هفت جرم از «جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه را پذیرفته است.»

خبرنگاران حاضر در جلسه در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که وی از جمله در مورد ملاقاتش با رئیس وقت بانک مرکزی ایران و ارتباطش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت این کشور شهادت داده است.

در این پرونده ۹ نفر متهم شده‌اند ولی فقط دو نفر از آنها یعنی رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه در آمریکا در بازداشت هستند.

دادستان‌های آمریکایی گفته‌اند، « ضراب و محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک ترکیه، درآمد نفتی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.»

به گفته دادستان‌ها، ضراب و هاکان، در این تجارت به مقام‌های بلندپایه‌ ترکیه‌ رشوه داده‌اند.

آتیلا مدیر هالک بانک ترکیه این اتهامات را رد کرده و وکیل وی روز سه‌شنبه ۷ آذر به‌شدت به رضا ضراب حمله‌ور شد.

ضراب همچنین مدیر هالک بانک را شریک خود در اتهام‌های مطرح‌شده معرفی کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More