شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش مصر، رقیب سیسی را در انتخابات ریاست‌جمهوری بازداشت کرد

 

نیروهای امنیتی مصر، روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه، سامی عنان، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش این کشور را چند روز پس از اعلام آمادگیش برای نامزدی در انتخابات این کشور، بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمپین انتخاباتی عنان گفته است که درپی بازداشت رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش این کشور، فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

ستاد فرماندهی ارتش مصر، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بازداشت عنان درپی تخطی او از اصول نظامی و جعل در مدارک ارائه‌شده به کمیته‌ی برگزاری انتخابات بوده است. براساس این بیانیه، عنان همچنین بدون اجازه‌ی نیروهای مسلح مصر، تصمیم به مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته است.

عبدالفتاح السیسی، دو روز پیش، در برنامه‌ی تلویزیونی «اسئل الرئیس» (از رئیس‌ جمهوری سوال کن) گفته بود که اجازه نخواهد داد کرسی ریاست‌جمهوری به فاسدان برسد. اشاره‌ی سیسی احتمالاً به سامی عنان بوده که ازسوی برخی تحلیلگران، درصورت حضورش در انتخابات آینده، مهم‌ترین رقیب او  شناخته می‌شود.

عنان روز جمعه‌ی گذشته، آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور و رقابت با عبدالفتاح السیسی، اعلام کرده بود.

سمیر، پسر عنان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفت که پدرش از زمان بازداشت تاکنون، با آن‌ها ارتباطی برقرار نکرده است. او افزود که خانواده‌اش از محل نگهداری عنان بی‌خبرند.

پسر عنان افزود که پدرش به دفتر دادستان عمومی فراخوانده شده است و مشخص نیست که آیا هنوز آنجاست، یا به جای دیگری برده شده است.

ازسوی دیگر، کمیته‌ی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که باتوجه به صدور اطلاعیه از سوی ارتش مصر، آقای عنان را از فهرست  نامزدها اخراج کرده است.

حازم الحسنی، سخنگوی عنان، درمقابل گفته است که عنان هیچ خطای قانونی مرتکب نشده و اتهامات مطرح‌‌شده، ناشی از تفسیر اشتباه از بیانیه‌ی نامزدی اوست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More