شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش مسئول مرزهای مشترک با افغانستان شد

 

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، خبر داد که نیروی زمینی ارتش ایران مسئولیت تامین امنیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان را به عهده گرفته است.

به‌گزارش مهر، باقری در حاشیه همایش فرمانده‌‌های نیروی زمینی ارتش خبر داد «در ماه‌‌های اخیر» مسئولیت مرزبانی مرزهای مشترک با افغانستان به نیروی زمینی ارتش واگذار شده است؛ اقدامی که در نتیجه آن «قطعا ما مرزهای امن‌تری را نسبت به گذشته خواهیم داشت».

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه افزود که قرار است علاوه بر استقرار نیروی زمینی ارتش «استحکامات و برنامه‌ریزی‌هایی» نیز در مرزها انجام شود.

تامین امنیت مرزها بر عهده فرماندهی مرزبانی است که یکی از بخش‌های نیروی انتظامی است. هرچند طی سال‌های اخیر، بخشی از امنیت مرزهای شرقی ایران (با پاکستان و افغانستان) به سپاه پاسداران واگذار شده است.

محمد پاک‌پور، فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران، بهار سال ۹۵ خبر داده بود که از سال ۸۸ و به‌دنبال ناآرامی‌ها در مرزهای شرقی کشور، حفظ امنیت مرزهای شرقی به سپاه پاسداران واگذار شده است.

ایران در مرزهای شرقی خود با افغانستان و پاکستان با مسائلی چون حضور گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران و قاچاق‌، به‌خصوص قاچاق مواد‌ مخدر، روبه‌رو است. در سال ۹۴ اعلام شد به دنبال عملیات‌های گروه‌های مسلح مخالف حکومت، که در بیشتر موارد با بمب‌گذاری، حمله‌های مسلحانه، ترور و گروگان‌گیری همراه بود، ماموریت سپاه پاسداران برای مراقبت از مرزهای شرقی تمدید شده است.

در ابتدا، مدت ماموریت سپاه پاسداران پنج سال عنوان شد، اما همان زمان اعلام شد این ماموریت برای «یک دوره مشخص دیگر» تمدید شده است، گرچه مشخص نکردند این بازه زمانی چقدر خواهد بود.

مسئولان ایران پیش‌تر اعلام کرده بودند که مرز مشترک ایران و افغانستان «مسدود و مانع‌گذاری» می‌شود. در همین زمینه، زمستان سال گذشته اسدالله هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، به ایرنا گفته بود مرز ایران و افغانستان «به‌صورت ۱۰۰٪ مسدود و مین‌‌گذاری شده است». به‌نقل از هادی‌نژاد، موانع در این مرز «بعضی جاها سیم خاردار است، برخی جاها کانال است، برخی جاها دیوارکشی یا خاکریز است و برخی جاها نیز کنترل اپتیکی و الکترونیکی داریم، خیلی جاها هم برجک نگهبانی وجود دارد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More