شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش سودان عمر البشیر را عزل و بازداشت کرد

عوض ابن عوف، وزیر دفاع سودان روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین با خواندن بیانیه‌ای عمر البشیر، رییس جمهوری این کشور را پس از سی سال حکومت‌داری عزل کرد.

در این بیانیه، ارتش سودان  اعلام کرد که البشیر را  بازداشت و او را به مکانی امن منتقل کرده است. وزیر دفاع سودان در بیانیه تاریخی خود همچنین پارلمان و مجلس وزیران را منحل و اداره کشور را به «شورای نظامی» واگذار کرد. 

ابن عوف گفتکه مرحله انتقالی سودان تا برگزاری انتخابات آزاد، دو سال طول خواهد کشید.

 ارتش سودان در این بیانیه برای سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد. وزیر دفاع سودان گفته که تمامی زندانیان سیاسی آزاد خواهند شد و وعده تدوین قانون اساسی برای کشورش را داد. 

انتظار می‌رود که گروه «تجمع المهنیین» که طی چند هفته گذشته تظاهرات ضد البشیر را هدایت می‌کرد، بیانیه‌ای درباره آخرین تحولات سودان، صادر کند. 

برخی منابع رسانه‌های عربی گفته‌اند که تظاهرکنندگان به رهبری گروه «تجمع المهنیین» خواستار برکناری تمامی نزدیکان البشیر از جمله رهبران نظامی هستند. 

منابع نزدیک به تجمع المهنیین گزارش داده‌اند که این گروه از مردم سودان خواسته که به تظاهرات خود تا برکناری همه نزدیکان البشیر ادامه دهند.

موج اخیر اعتراضات در سودان از روز شنبه ۱۷ فروردین آغاز شد و گسترده‌ترین آن، اعتراضات دسامبر سال گذشته است؛ اعتراضاتی که پس از تصمیم دولت برای سه برابر کردن قیمت نان کلید خورد.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر از آن زمان تاکنون حدود ۵۰ نفر در جریان اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

در نخستین روز این اعتراضات، «نیروهای اطلاعات و امنیت ملی» بارها با شلیک گاز اشک‌آور معترضان را پراکنده کرده‌اند. اما پس از آن، همچنان عده زیادی با فاصله از این ساختمان‌ها به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

اوایل هفته جاری ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و نروژ برای نخستین بار حمایت خود را از معترضان اعلام کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More