شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش ترکیه در آستانه عبور از مرز و حمله به شمال سوریه

یک مقام نهاد ریاست جمهوری ترکیه تایید کرد که ارتش این کشور در شُرف حمله به شمال سوریه و عبور از مرز است.

خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه شانزدهم مهرماه به نقل از مدیر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه نوشت که ارتش این کشور همراه با نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» به‌زودی عملیات خود را در شمال سوریه آغاز می‌کنند.

شمال سوریه در کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که هسته مرکزی آن را نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» تشکیل می‌دهند. این نیروها از متحدان اصلی آمریکا در منطقه در جریان نبرد با داعش به شمار می‌رود. اما ترکیه این نیروها را «تروریست» و شاخه‌ای از پ‌ک‌ک «حزب کارگران کردستان» معرفی می‌کند و آن‌ها را خطری برای امنیت داخلی خود به شمار می‌آورد.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی به حمله قریب‌الوقوع ارتش ترکیه به شمال سوریه، «نیروهای دموکراتیک سوریه» نسبت به بروز یک «فاجعه انسانی» در این مناطق هشدار دادند و از جامعه بین‌المللی خواستند تا نسبت به حمله ارتش ترکیه به این مناطق ساکت نماند و مداخله کند.

بنابر گزارش‌ها، ارتش ترکیه شامگاه سه‌شنبه یک مقر نظامی «نیروهای دموکرات سوریه» را در منطقه راس‌العین، سری‌کانی، هدف قرار داد.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «متاسفانه ترکیه تصمیم گرفته است یک ‌جانبه اقدام کند. در نتیجه، ما نیروهای‌مان را در شمال سوریه از مسیر حمله احتمالی ترکیه دور کرده‌ایم.» با این حال او به این نکته اشاره کرد که «حضور نیروهای آمریکا هیچ تغییری در سوریه نداشته‌است.»

 پیشتر اعلام شده بود که پس از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، آمریکا تصمیم گرفته است که تمامی نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

در ادامه واکنش‌های داخلی در آمریکا، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در حساب کاربری خود در توییتر، دولت ترکیه را خطاب قرار داد و نوشت: «شما چراغ سبزی برای ورود به شمال سوریه ندارید. در داخل کنگره مخالفت‌های گسترده‌ای در میان هر دو حزب وجود دارد که شما باید آن را به‌عنوان خط قرمزی در نظر بگیرید و نباید از آن عبور کنید.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More