شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش ترکیه به دروازه‌های عفرین رسید

 

ارتش ترکیه و نیروهای هم‌پیمانش به چهار کیلومتری شهر عفرین رسیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۹ اسفند‌ماه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که نیروهای مهاجم در حال تلاش برای به محاصره درآوردن شهر هستند.

یک روز پیش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که نیروهایش «هر لحظه» ممکن است وارد شهر عفرین شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش ترکیه و هم‌پیمانانش درحال حاضر ۶۰ درصد از کل منطقه عفرین را در اختیار دارند.

ارتش ترکیه با همراهی شبه‌نظامیان هم‌پیمانش روز ۲۹ دی ماه عملیات خود موسوم «شاخه زیتون» را در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه که در کنترل «یگان‌های مدافع خلق» است، آغاز کردند.

آنکارا، «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه‌ای از «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ ک ک) می‌داند و آن را گروهی تروریستی می‌خواند. این در حالی‌ست که آمریکا این نیروها را هم‌پیمان خود در جنگ با داعش می‌داند و به آن‌ها کمک‌های مالی و نظامی گسترده‌ای می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که درگیری‌ها در اطراف شهر عفرین شدت یافته‌است و هواپیماهای جنگی ترکیه مشغول بمباران مواضع نیروهای کُرد هستند.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، که مرکز آن لندن است از به دام افتادن ده‌ها هزار غیر نظامی در میانه جنگ در عفرین، خبر می‌دهد. در هفته‌های گذشته، هزاران غیرنظامی با گریختن از مناطق مرزی و روستایی که شاهد درگیری‌های شدید بوده است، به شهر عفرین پناه آورده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش می‌دهد که از زمان آغاز این درگیری‌ها، بیش از ۲۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

در‌حال حاضر تنها یک منطقه در اطراف عفرین که به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه در استان حلب متصل است، تحت کنترل نیروهای کُرد است. ارتش ترکیه قصد دارد با به کنترل درآوردن این منطقه، شهر عفرین را به شکل کامل محاصره کند.

تاکنون در اثر این درگیری‌ها، ۳۷۰ نفر از «یگان‌های مدافع خلق» و ۳۴۰ نفر از نیروهای شبه‌نظامی هم‌پیمان ترکیه، کشته شده‌اند. ارتش ترکیه نیز تاکنون ۴۲ نفر از نیروهای خود را از دست داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More