شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اربیل ضرب‌الاجل دولت بغداد درباره کنترل فرودگاه‌ها را رد کرد

 

دولت اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه پنجم شهریورماه، با انتشار بیانیه‌ای ضرب‌الاجل سه روزه بغداد برای واگذاری فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به دولت مرکزی را رد کرد.

به گزارش تلویزیون کردزبان رووداو، دولت اقلیم کردستان عراق، درخواست العبادی برای کنترل فرودگاه‌ها را «غیرقانونی» خوانده است.

فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، به دست مقامات اقلیم کردستان عراق اداره می‌شود.

مولود باوامراد، وزیر حمل و نقل اقلیم کردستان در کنفرانس خبری گفت:« دو فرودگان اربیل و سلیمانیه، وابسته به اقلیم کردستان هستند و فعالیت در آنها ادامه خواهد یافت».

وی افزود:« تصمیم دولت عراق به تحویل فرودگاه‌ها نامناسب و نادرست است و لغو پرازها پیامدهای بدی برای شهروندان خواهد داشت».

از سوی دیگر، خانم تلار فائق رئيس فرودگاه اربیل کردستان گفت:« تصمیم بغداد در لغو پروازها غیرقانونی است». وی اظهار داشت که «مقامات هواپیمایی در عراق، کارهای خود را به شکل مطلوب انجام نمی‌دهند».

دولت عراق به رهبری حیدر العبادی، سه روز (تا ساعت ۱۲ روز جمعه آینده)، به اربیل فرصت داده تا کنترل فردوگاه‌های کردستان و گذرگاه‌ها را به دولت فدرال تحویل دهد، در غیر این صورت با تحریم هوایی روبرو خواهد شد.

 

  • العبادی: اربیل سه روز فرصت دارد کنترل فرودگاه‌ها را تحویل دهد

 

تلویزیون رسمی عراق، شامگاه روز سه‌شنبه چهارم مهرماه، گفته که دولت این کشور، سه روز (تا ساعت ۱۲ روز جمعه آینده)، به اربیل فرصت داد تا کنترل فردوگاه‌های کردستان و گذرگاه‌ها را به دولت فدرال تحویل دهد، در غیر این صورت با تحریم هوایی روبرو خواهد شد.

این اقدام دولت عراق در واکنش به برگزاری همه‌پرسی «استقلال» اقلیم کردستان در روز دوشنبه گذشته صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، العبادی اظهار داشت: «شورای وزیران ممنوعیت رفت و آمد پروازهای بین‌المللی به کردستان را تصویب کرد که در صورت قرار نگرفتن فرودگاه‌ها در کنترل دولت فدرال، این ممنوعیت سه روز دیگر اجرا خواهد شد».

این ممنوعیت، پروازهای داخلی از اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان،  به بغداد یا شهرهای دیگر عراق را شامل نمی‌شود.

بغداد چند روز پیش، از کشورهای خارجی خواست پروازهای مستقیم خود به دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را لغو کنند اما تنها ایران با درخواست دولت عراق موافقت کرد.

عبادی گفته که «پروازهای انسانی» و «پروازهای فوق العاده» از اقلیم کردستان، در صورت هماهنگی با بغداد، از تحریم هوایی معاف خواهند بود.

بغداد گفته که اگر اربیل تا روز جمعه آینده کنترل فرودگاه‌ها و معابر را به دولت فدرال عراق تحویل ندهد، العبادی از کشورهای همسایه خواهد خواست، مرزهای خود با اقلیم کردستان عراق را ببندند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی در واکنش به اظهارات عبادی گفته که اقلیم کردستان، زبان تهدید را نمی‌پذیرد. وی به گفت‌وگو میان بغداد و اربیل فراخواند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More