شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارائه پیش‌نویس اصلاح شده آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه از سوی سوئد و کویت

 

دو کشور سوئد و کویت، پیش‌نویس اصلاح‌شده‌ای را جهت آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، هدف از این پیش‌نویس، برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه برای کمک رسانی به غوطه شرقی و مناطقی در ادلب و نیز انتقال زخمی‌ها و بیماران این مناطق به جاهای امن‌تر اعلام شده است.

این دو کشور در این پیش‌نویس اعلام کرده‌اند که« آتش‌بس ارایه شده، شامل داعش و القاعده (النصره و گروه‌های همپیمان آن) نخواهد شد؛ به این ترتیب نیروهای دولتی سوریه می‌توانند به عملیات نظامی خود به‌ویژه در استان ادلب، ادامه دهند».

اعضای شورای امنیت، قرار است هفته آینده درباره پیش‌نویس اصلاح شده ، رأی‌گیری کنند. با اصلاحات انجام شده، احتمال موافقت روسیه زیاد است.

در ششم فوریه، نمایندگان سازمان‌های دولتی بین‌المللی در سوریه، جهت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و انتقال زخمی‌ها و بیماران، خواستار توقف فوری عملیات نظامی در این کشور برای مدت یک ماه شده بودند.

دو روز پس از آن، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس یک‌ماهه در سوریه به دلیل وتوی روسیه، با شکست مواجه شد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پس از وتوی کشورش به پیش‌نویس، تاکید کرد که آتش بس بشر دوستانه در شرايط کنونی در سوریه «واقع بینانه» نیست.

نبنزیا افزود: «برقراری آتش‌بس و پایان جنگ را می‌خواهیم، اما باور نمی‌کنم که تروریست‌ها با این درخواست موافقت کنند».

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، از آن زمان تاکنون، اوضاع سوریه بویژه در غوطه شرقی در حومه دمشق و استان ادلب، وخیم‌تر شده است.

بر اساس پیش‌نویس اصلاح شده، آتش بس یک ماهه در سوریه، ۷۲ ساعت پس از موافقت شورای امنیت، به مرحله اجرا در خواهد آمد. ۴۸ ساعت پس از آن، عملیات ارسال کمک‌ها فوری از جمله دارو و غذا به نیازمندان، آغاز خواهد شد.

گزارش‌های سازمان ملل تأکید می‌کند که بیش از ۱۳.۱ میلیون سوری، به کمک نیاز دارند. در درون سوریه، بیش از ۶.۱ میلیون نفر آواره شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More