شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادغام کنسولگری امور فلسطینیان و سفارت آمریکا در اسرائیل

وزرات امور خارجه آمریکا اعلام کرد کنسولگری این کشور در بیت‌المقدس که مسئول رسیدگی به امور فلسطینیان است از روز دوشنبه در سفارت آمریکا در اسرائیل ادغام می‌شود.

انتظار می‌رود این تصمیم آمریکا خشم رهبران فلسطینی را که همچنان از تصمیم قبلی دولت دونالد ترامپ درباره انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به بیت‌المقدس عصبان‌اند، برانگیزد.

وزرات امور خارجه آمریکا در ماه اکتبر سال گذشته میلادی خبر از ادغام این نهاد دیپلماتیک داده بود.

رهبران فلسطینی می‌ترسند دولت ترامپ نگرانی‌های آن‌ها را بابت وضعیت مناقشه‎برانگیز بیت‌المقدس  که از نگاه اسلام، یهودیت و مسیحیت تقدس دارد، تحت‌الشعاع قرار دهد.

تصمیم دولت ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی و متعاقبا انتقال سفارت از تل‌آویو به آنجا در ماه مه سال گذشته میلادی جهان عرب را خشمگین کرد و واکنش‌های بین‎المللی را در پی داشت.

رهبران فلسطینی در واکنش به این حرکت تماس‌های دیپلماتیک خود را با دولت آمریکا به حالت تعلیق در آوردند و تاکنون از هرگونه همکاری با واشنگتن در راستای از سرگیری مذاکرات صلح با دولت اسرائیل سر باز زده‌اند.

سرکنسول‌گری آمریکا در بیت‌المقدس نهاد اصلی رسیدگی به امور فلسطینیان است. آن‌ها با حمایت گسترده بین‌المللی معتقدند شرق بیت‌المقدس پس از تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه پایتخت فلسطین خواهد بود.  بخشی از کرانه باختری در اشغال اسرائیل است.

با این حال، رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت ادغام دو نهاد مذکور با هدف کارایی بیشتر در خدمات‌رسانی صورت گرفته و تغییری در سیاست آمریکا نسبت به بیت‌المقدس، کرانه باختری و نوار غزه ایجاد نمی‌کند.

پالادینو گفت: «مرزهای دقیق حاکمیت اسرائیل در اورشلیم بسته به مذاکرات نهایی بین طرفین درباره تعیین وضعیت آنجاست.»

صائب عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی، پیش‌تر گفته بود ادغام سفارت با کنسولگری گامی در راستای تحمیل «اسرائیل بزرگ» به جای راه‌حل دو دولت است.

تعیین وضعیت بیت‌المقدس از موضوعات حل‌نشده بین اسرائیل و فلسطینیان است.

اسرائیل کل بیت‌المقدس از جمله بخش شرقی آن را که پس از جنگ ۱۹۶۷ اشغال و به سرزمین خود ضمیمه کرد، به عنوان «پایتخت همیشگی و غیرقابل‌تقسیم» خود می‌داند. اما این ادعای اسرائیل در جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More