شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادغام نیروهای حشدالشعبی در ارتش عراق آغاز شد

 

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، گفت اجرای دستور او مبنی بر ادغام نیروهای شیعی حشدالشعبی در ارتش عراق آغاز شده است.

نخست وزیر عراق روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که تمامی پایگاه‌هایی نظامی که نام یکی از گروه‌های «حشد شعبی» (یا بسیج مردمی عراق)را دارند، چه در داخل شهرها باشند و چه بیرون تعطیل خواهند شد. به گفته عبدالمهدی، با فعالیت‌های مخفی یا علنی خارج از این دستور برخورد می‌شود و پیگرد قانونی خواهد داشت.

پیشتر عبدالمهدی از تمامی نیروهای شبه‌نظامی عراق خواسته بود تا ظرف یک ماه در نیروهای رسمی عراق ادغام و از این نیروها پیروی کنند.

نخست وزیر عراق در فرمان روز دوشنبه دهم تیرماه خودش تهدید کرده که اگر این نیروها در پایان یک ماه از این دستور خودداری کنند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ابتدا مقتدی صدر، از رهبران با نفوذ شیعه عراق و رهبر جریان صدر، از نیروهای شبه‌نظامی تحت امر خود خواست تا در ارتش عراق و سایر نیروهای رسمی کشور ادغام شوند و از دستورات حکومت مرکزی پیروی کنند.

پس از جریان صدر، یکی از رهبران حشد شعبی، موافقت این گروه را با دستور دولت عراق اعلام کرد. طاهر الخاقانی، رهبر شاخه امام علی حشد شعبی یک روز بعد از دستور دولت عراق به خبرگزاری رویترز گفته بود که نظامیان زیرنظر او می‌توانند به این خواسته دولت عمل کنند.

فرمان نخست وزیری عراق در پی تنش میان ایران و آمریکا در منطقه اعلام می‌شود. مقام‌های مختلف آمریکایی پیشتر نسبت به افزایش تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی شیعه وابسته به ایران در عراق هشدار داده بودند.

حشدالشعبی، از گروه‌های اصلی شیعی مورد حمایت ایران در عراق است. این گروه، در کنار ارتش رسمی عراق، در جنگ علیه داعش حضور داشت. حضور این نیروهای نظامی عراقی، در جریان سیل فروردین‌ماه در ایران با انتقادهای گسترده‌ای در میان ایرانیان مواجه شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More