شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه واکنش‌ها به توافق امارات و اسرائیل: تهدید اردوغان و استقبال اتحادیه اروپا

در ادامه واکنش‌ها به توافق امارات متحده عربی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط دو کشور، آنکارا تهدید کرد که ممکن است روابط دیپلماتیک خود با ابوظبی را به حالت تعلیق درآورد.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه در استانبول در جمع خبرنگاران گفت: «ممکن است روابط دیپلماتیک خود با دولت ابوظبی را به حالت تعلیق درآورده یا سفیر خود را فرا خوانیم.»

او آنچه را «همبستگی میان اسرائیل با مصر و یونان و اقدامات علیه فلسطین» خواند، «نپذیرفتنی» دانست و ادامه داد: «در کنار مردم فلسطین هستیم. اجازه نداده و نخواهیم داد حقوق فلسطین تضییع شود.»

پیش از آن، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مردم فلسطین و مقام‌های آن حق دارند به توافق اسرائیل و امارات متحده عربی واکنش شدید نشان دهند.»

این وزارت ادامه داد: «تاریخ و وجدان مردم منطقه امارات متحده عربی را برای این رفتار ریاکارانه هرگز نخواهد بخشید و آن را فراموش نمی‌کند.»

همچنین صائب عريقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، روز جمعه از دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب، احمد ابوالغیط، خواست توافق میان امارات متحده عربی و اسرائیل را محکوم کند و در غیر این صورت استعفا کند.

در غزه نیز این توافق از سوی برخی از چهره‌های فلسطینی  یک «خیانت» خوانده شد.

براساس توافقی که روز پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه در تماس تلفنی میان بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر اسرائیل، محمد بن‌ زائد، ولیعهد ابوظبی و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، صورت گرفت دو کشور متعهد به عادی‌سازی روابطشان شدند و اسرائیل موافقت کرد الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک خود را تعلیق کند.

 

 

چه کسانی استقبال کردند؟

روز جمعه در ادامه واکنش‌ها به این توافق، عمان اعلام کرد از تصمیم امارات متحده عربی حمایت می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای این توافق را تاریخی توصیف کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در وین گفت این توافق گامی مهمی رو به جلو برای ثبات خاورمیانه است.

کمیسیون اروپا هم روز جمعه از این توافق استقبال کرد. نبیله مسرالی، یک سخنگوی کمیسیون اروپا در یک نشست خبری اعلام کرد: «عادی‌سازی [روابط اسرائیل و امارات] به‌نفع طرفین است. این امر برای این دو کشور و همچنین امنیت منطقه مهم است.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز که کشورش اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، این توافق را «گام تاریخی» و یک «مشارکت مهم در جهت صلح در منطقه» خواند.

او در مکالمه تلفنی با گبی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود توافق با ابوظبی را «نقطه آغازی برای تحولات مثبت» در منطقه خواند و افزود فرصتی برای فرایند صلح خاورمیانه ایجاد کرده است. 

ماس از این‌که اسرائیل طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را تعلیق کرده ابراز رضایت کرد.

همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در وین گفت توافق اسرائیل و امارات متحده عربی گام مهمی رو به جلو برای ثبات خاورمیانه است. 

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، روز جمعه گفت که واکنش‌های مثبت کشورهای بانفوذ جهان به توافق با اسرائیل برای ابوظبی «دلگرم‌کننده» است.

در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، از سه کشور عربی مصر، عمان و بحرین بابت «حمایت» از توافق با امارات متحده عربی سپاسگزاری کرد.

نتانیاهو، روز جمعه، در صفحه توییتر خود به زبان عبری نوشت: «من از رییس جمهوری مصر، السیسی، و دولت‌های عمان و بحرین برای حمایت از توافق صلح تاریخی میان اسرائیل و امارات متحده عربی، که صلح را گسترش می‌دهد و به نفع همه منطقه است، تشکر می‌کنم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More