شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه درگیری‌ها در کاراکاس؛ آمریکا نیروهای کوبایی را متهم به دخالت کرد

 

با ادامه درگیری‌‌ها میان معترضان و نیروهای دولتی در خیابان‌های کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، نیروهای کوبایی را متهم به دخالت کرد و خواهان خروج فوری آن از ونزوئلا شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ضمن متهم کردن نیروهای کوبایی به حضور در خیابان‌های کاراکاس، بار دیگر تاکید کرد آمریکا در بحران ونزوئلا تمامی گزینه‌ها را پیش روی دارد.

صبح روز سه‌شنبه دهم اردی‌بهشت خوان گوآیدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا، گفت «مرحله نهایی» برنامه‌اش برای برکنار کردن نیکلاس مادورو، رییس جمهوری این کشور را از قدرت آغاز شده است.

او در جمع مردانی با یونیفرم نظامی بیرون از یک پایگاه نظامی هوایی در کاراکاس گفت در این راه از حمایت ارتش کشورش نیز برخوردار است.

گوآیدو از مردم و ارتش ونزوئلا خواست در این راه از او حمایت کنند تا به «غصب» قدرت از سوی مادورو پایان دهد.گوآیدو همچنین به شبکه سی‌ان‌ان اسپانیایی گفت مادورو حمایت ارتش ونزوئلا را از دست داده است.

در همین حال خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا، در حساب کاربری توییترش نوشت دولت ونزوئلا با گروه کوچکی از «خائنان ارتش» رو در رو شده که در پی اقدام به کودتا در این کشورند.

 

 

گوآیدو، ویدیویی از خود در حساب توییترش منتشر کرده که او را در کنار مردانی یونیفرم‌پوش و همین‌طور لئوپولد لوپز، سیاست‌مدار مخالف حکومت، نشان می‌دهد. لوپز تاکنون تحت حصر خانگی بوده است.

گوآیدو در مورد لوپز به سی‌ان‌ان اسپانیایی گفت: «ما فرمان عفو و آزادی سیاستمداران زندانی را اعلام کردیم. این هنوز آغاز راه [آزاد کردن] رهبران سیاسی و کارکنان نظامیست.»

لوپز در سال ۲۰۱۷ پس از تحمل سه سال زندان به دلیل نقشش در اعتراض‌های ضدحکومتی در سال ۲۰۱۴ در حصر خانگی قرار گرفت.

گوایدو همچنین در ویدیویی که منتشر کرد، گفت:‌ «نیروهای مسلح ما تصمیم درستی گرفته‌اند و روی حمایت مردم ونزوئلا حساب می‌کنند.»

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت نیروهای امنیتی به سمت گوآیدو گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه گفت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اوضاع را در ونزوئلا زیر نظر دارد.

در همین حال، میگوئل دیاز کانل، رییس جمهوری کوبا، یکی از متحدان اصلی مادورو، گفت این کشور «جنبش کودتایی» در ونزوئلا را رد می‌کند.

خوان گوآیدو که رییس مجلس ملی ونزوئلاست در بهمن‌ماه گذشته در میان هواداران خود و مخالفان دولت حاکم، خود را رییس جمهور موقت ونزوئلا خواند و سوگند یاد کرد.

به فاصله کوتاهی، دولت آمریکا و اغلب کشورهای غربی و نیز هم‌پیمان‌های ایالات متحده در آمریکای جنوبی، از جمله کلمبیا و برزیل، گوآیدو را در سمت رییس جمهوری این کشور به رسمیت شناختند.

گوآیدو انتخاب مجدد مادورو در مقام رییس جمهوری ونزوئلا را غیرقانونی و در نتیجه تقلب در انتخابات سال گذشته خوانده است.

این کشور نفت‌خیز آمریکای جنوبی در ششمین سال رکود خود به سر می‌برد. مطابق با آمار صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری میلادی به ۱۰ میلیون درصد رسیده است.

قطع برق در ونزوئلا تقریبا عادی شده و کمبود دارو در بیمارستان‌هایش شدت یافته است. در اثر این مشکلات و کمبود شدید مواد غذایی و کالاهای اساسی، دست‌کم سه میلیون نفر از کشور مهاجرت کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More