شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه درگیری‌ها در ناگورنو قره‌باغ؛ هشدار آمریکا به «طرف‌های ثالث» 

 

درگیری نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ وارد هفتمین روز خود شده است. این در حالی است که آمریکا نسبت به «طرف‌های ثالث» درگیر در این جنگ هشدار داده است.

شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، روز شنبه ۱۲ مهرماه در صفحه توییتر خود از «درگیری‌های خشن» در خط جبهه ناگورنو قره‌باغ خبر داد.

به گفته او، نیروهای نظامی این منطقه توانستند «حمله گسترده» نیروهای آذربایجان را متوقف کنند.

همزمان مقام‌های ناگورنو قره‌باغ روز شنبه اعلام کردند ۵۱ نیروی نظامی دیگر در جنگ با جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

تداوم درگیری‌ها در روز شنبه ۱۲ مهرماه در حالی است که براساس اعلام مقام‌های ارمنستان و منطقه قره‌باغ، استپاناکرت، مرکز این منطقه در روز جمعه هدف بمباران نیروهای آذربایجان قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد اگرچه در جبهه‌های نبرد هیچ کدام از طرفین به پیشرفت‌های سرنوشت‌سازی دست نیافته‌اند، اما فشار بر شهرها و روستاهای منطقه ناگورنو قره‌باغ به طور مداوم از سوی نیروهای آذربایجان بیشتر می‌شود.

براساس گزارش این خبرگزاری، بر اثر شلیک توپخانه‌های سنگین آذربایجان، روز جمعه چندین ساختمان در استپاناکرت آسیب دیدند و صدای شلیک توپخانه‌ها بامداد شنبه نیز در این شهر شنیده می‌شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه جمعه، از «طرف‌های ثالث» خواست که خود را از نزاع ناگورنو قره‌باغ دور نگاه دارند.

پمپئو که در حال بازگشت از کرواسی به آمریکا بود، در هواپیما، در پاسخ به پرسشی درباره اعزام نیروهای مسلح سوری هوادار آنکارا به آذربایجان، به خبرنگاران گفت: «شما باید از رییس‌جمهوری ترکیه اردوغان بپرسید چرا او چنین تصمیمی را گرفته است. من امیدوارم که چنین چیزی واقعیت نداشته باشد.»

پیشتر امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه از اعزام حدود ۳۰۰ «جهادگرای» سوری به آذربایجان از طریق ترکیه خبر داده بود و آن را «خط قرمز» معرفی کرده بود.

 

تحقیقات کانادا درباره ارسال سلاح از ترکیه

در همین حال، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز جمعه گفت این کشور ارسال احتمالی تجهیزات نظامی کانادایی به آذربایجان از طریق ترکیه را بررسی می‌کند.

براساس گزارش رسانه‌های کانادایی، اتاوا در ماه مه گذشته مجوز صادرات تجهیزات عکسبرداری و هدفگیری به یک شرکت سازنده پهپاد در ترکیه را صادر کرده است.

این تجهیزات اکنون در مرکز اتهاماتی قرار دارد که براساس آن آذربایجان در حال استفاده از پهپادهای ساخت این شرکت است.

نخست‌وزیر کانادا با اعلام این‌که وزارت خارجه این کشور در این باره تحقیق خواهد کرد، ادامه داد: «خیلی مهم است که شرایط مورد انتظار کانادا در زمینه عدم نقض حقوق بشر همواره رعایت شود و ما با روشن شدن مسائل، در این زمینه بیشتر سخن خواهیم گفت.»

در ایران نیز هم‌زمان با گفت‌وگوهای تلفنی محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه جمهوری اسلامی و روسیه، حسین نوش‌آبادی، رییس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی، بر حل مناقشه قره‌باغ از طریق گفت‌وگو تاکید کرد.

او بدون نام بردن از کشور خاصی همچنین گفت: «برخی از قدرت‌ها می‌خواهند از طریق این بحران و تعصبات قومی و نژادی سوءاستفاده کرده و منافع خودشان را تامین کنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More