شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه

 

ده‌ها هزار معترض فرانسوی در پنجمین هفته تظاهرات عمومی در این کشور، بار دیگر با «جلیقه زرد» به خیابان آمدند تا علیه سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون اعتراض کنند.

تظاهرات امروز در حالی اتفاق می‌افتد که روز گذشته رییس‌جمهوری فرانسه درخواست کرده بود اعتراض‌ها متوقف شود و فرانسه در آرامش بماند. ماکرون گفته بود که فرانسه در حال حاضر نیاز به آرامش، نظم و بازگشت به وضعیت عادی دارد.

پیش‌تر برخی مقام‌های دیگر فرانسوی هم پس از وقوع یک حادثه تیراندازی در شهر استراسبورگ خواستار توقف تظاهرات شده و از مردم خواسته بودند به تظاهرات نپیوندند.

با این وجود، امروز ده‌ها هزار معترض وارد خیابان‌ها شدند. در پاریس معترضان به سمت خیابان شانزه‌لیزه حرکت کردند و براساس گزارش رویترز، در همان ساعت‌های اولیه تظاهرات، چند نفر از معترضان بازداشت شدند. همچنین ویدئوهایی از درگیری‌ میان نیروهای پلیس و معترضان منتشر شده است.

همچنین برخی اعضای گروه فمن در حالی که بالاتنه‌شان لخت بود، به سمت کاخ الیزه - محل زندگی رییس‌جمهور فرانسه - در حرکت بودند که از سوی نیروهای امنیتی متوقف شدند.

 

 

به گفته وزیر کشور فرانسه در حال حاضر نزدیک به ۶۹ هزار نیروی پلیس در سراسر این کشور در آماده‌باش هستند.

این پنجمین آخر‌هفته متوالی است که جنبش موسوم به «جلیقه زردها» در اعتراض به سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون به خیابان‌های فرانسه می‌آیند.

اعتراض آن‌ها ابتدا به افزایش بهای سوخت در فرانسه بود، اما کم‌کم دامنه این اعتراض‌ها گسترده شد. در هفته‌های گذشته اخباری از برخورد و تخریب مغازه‌ها و اموال عمومی منتشر شد.

پلیس فرانسه در این مدت‌ صدها نفر را بازداشت کرده است. همچنین اخبار و تصاویر مختلفی از اعمال خشونت پلیس علیه معترضان منتشر شد، از جمله ویدئویی که نشان می‌داد نیروهای پلیس دانش‌آموزان یک دبیرستان را که به تغییر سیستم آموزشی معترض بودند وادار به زانو زدن و قرار دست‌های‌شان پشت بدن کرده و ۱۴۰ نفر از آن‌ها را هم بازداشت کرد.

هفته گذشته رییس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی تلویزیونی وعده داده بود که حداقل دستمزدها از سال آینده میلادی در فرانسه بیشتر خواهد شد،‌  برنامه افزایش مالیات بازنشستگان کم‌درآمد لغو می‌شود و کارفرماها موظف خواهند شد که به کارمندان خود پاداش معافیت از مالیات پرداخت کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More