شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراض‌ها در میانمار؛ دولت نظامی خواستار بازگشت کارمندان به سر کار و پایان تجمع‌ها شد

 

 

دولت نظامی میانمار همزمان با ادامه اعتراضات در ششمین روز، از کارمندان دولت خواست به محل کار خود برگردند و به مردم نیز هشدار داد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تجمع‌های خود را متوقف کنند.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه گزارش داد مین آنگ هلینگ، فرمانده حکومت نظامی میانمار،‌ برای نخستین‌‌بار به صورت عمومی به اعتراضات مردم واکنش نشان داد و کارمندانی را که در بخش‌های مختلف دولت دست از کار کشیده‌اند «افرادی بی‌وجدان» خواند.

این مقام نظامی اضافه کرد: «از کسانی که از شغل خود دورند تقاضا می‌شود بدون توجه به احساسات، بلافاصله برای منافع کشور و مردم به کار خود بازگردند.»

با ادامه حکومت کودتا در این کشور، طی جنبش فزاینده نافرمانی مدنی، پزشکان، معلمان، کارگران راه آهن و بسیاری دیگر از کارمندان دولت دست از کار خود کشیده‌اند.

در اطلاعیه‌ای که ارتش این کشور صادر کرده همچنین از شهروندان خواسته شده از تجمع بپرهیزند و دلیل آن نیز تشدید شیوع ویروس کرونا عنوان شده است.

این در حالی است که معترضان به کودتا باز هم روز پنجشنبه در سراسر کشور تجمع کرده‌اند.

صدها کارگر در جاده‌ صف کشیدند و شعارهای ضد حکومت نظامی سر دادند. آن‌ها همچنین پلاکاردهایی را به همراه داشتند که از آنگ سان سوچی،‌ رهبر منتخب این کشور که در بازداشت به سر می‌برد، حمایت می‌کرد. 

از سوی دیگر هزاران نفر در شهر یانگون تظاهرات کردند.

رویترز گزارش داد صدها نفر از معترضان با حضور مقابل سفارت چین، این کشور را به حمایت از کودتای نظامی در کشورشان متهم کردند. چین این اتهام را رد کرده است.

کودتا در میانمار در پی برگزاری انتخابات در ماه نوامبر صورت گرفت که ارتش اعلام کرد در آن پیروزی حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» با تقلب همراه بوده است. کمیسیون انتخابات این موضوع را رد کرده است.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از مقابله فیزیکی ماموران پلیس با معترضان از جمله با آب‌پاش، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور منتشر شده بود.

گزارش‌ حزب حامی آنگ‌ سان سوچی حاکیست پنج نفر دیگر از مقام‌های دولت او هم بازداشت شده‌اند. انجمن کمک به حقوق زندانیان سیاسی اعلام کرده دست‌کم ۲۲۰ نفر از زمان کودتا دستگیر شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More