شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه ارسال پیام‌های تبریک رهبران جهان به بایدن و هریس؛ ابراز تمایل برای احیای همکاری‌ها

 

بلافاصله پس از اعلام پیروزی جو بایدن،‌ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مقام‌های کشورهای جهان ضمن تبریک به او برای همکاری متقابل جهت حل مشکلات کنونی جهان ابراز آمادگی کردند.

از سوی دیگر،‌ شخصیت‌های سیاسی از احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز پیروزی تیم بایدن را پذیرفته و بر حل چالش‌های این کشور تاکید کردند.

بوریس‌ جانسون،‌ امانوئل مکرون و هایکو ماس،‌ رهبران و مقام‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان هستند که در نخستین دقایق اعلام پیروزی بایدن در صفحه توییتر خود انتخاب او را به عنوان رییس‌جمهور چهل و ششم آمریکا تبریک گفتند.

جانسون آمریکا را «مهم‌ترین متحد» کشورش خواند و مکرون نیز خواستار اقدام مشترک برای حل چالش‌های فعلی جهان شد.

 

 

همزمان نخست‌وزیران کشورهای دیگر از جمله ایرلند، نیوزیلند، سوئد، یونان و اسکاتلند نیز پیروزی کارزار بایدن و کامالا هریس،‌ معاون اولش،‌ را تبریک گفتند.

‏جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هم پیروزی بایدن و هریس را تبریک گفتند، استولتنبرگ بایدن را «حامی سرسخت» ناتو خواند و برای همکاری با او ابزار اشتیاق کرد. 

‏اورزولا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا، در پیام تبریکش گفت اتحادیه اروپا و آمریکا دوست و متحد یکدیگرند و شهروندانشان عمیق‌ترین ارتباط‌ها را دارند.

شامگاه شنبه شبکه‌های سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز و همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس نخستین رسانه‌هایی بودند که همزمان بایدن را پیروز رقابت معرفی کردند.

از سوی دیگر  نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، در صفحه توییتر خود برای گفت و گو با دولت آمریکا اعلام آمادگی کرد و نوشت: به جو بایدن رییس جمهور منتخب و معاون او کامالا هریس پیروزی‌شان را تبریک می‌گویم. ونزوئلا همواره آماده گفت و گو و تفاهم با مردم و دولت آمریکاست.

در این میان رییس‌جمهوری مکزیک، همسایه جنوبی ایالات متحده، گفت که هنوز برای تبریک گفتن به جو بایدن زود است.

 

تبریک نخست وزیر اسرائیل:شما را به عنوان یک دوست بزرگ اسرائیل می‌شناسم

بنیامین نتانیاهو در توییتی به جو بایدن و کاملا هریس تبریک گفت و نوشت: «ما نزدیک به ۴۰ سال است که یک رابطه شخصی طولانی و گرم داریم و من شما را به عنوان یک دوست بزرگ اسرائیل می‌شناسم.»

نتانیاهو تاکید کرد که «مشتاقانه منتظر همکاری با هر دوی شما برای تقویت بیشتر اتحاد ویژه بین ایالات متحده و اسرائیل هستم.»

 

گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در توییتی با اشاره به «نزدیک نیم قرن» دوستی و حمایت جو بایدن از اسرائیل، پیروزی او را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد روابط آمریکا و اسرائیل در زمان بایدن شاهد «رشد و شکوفایی» بیشتری باشد.

همزمان بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در توییتی پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «از صمیم قلب» تبریک گفت و او را «دوست و حامی قدیمی اسرائیل» خواند.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین با تبریک به کامالا هریس، معاون بایدن، گفت او به عنوان اولین زنی که به معاونت رییس‌جمهوری آمریکا رسیده «تاریخ‌ساز» شده است.

 

تبریک مقام‌های آسیا و آفریقا

همزمان با مقام‌های کشورهای اروپایی،‌ دولت‌های کشورهای آسیایی و همچنین آفریقا نیز به پیروز انتخابات آمریکا تبریک گفتند.

نام مقام‌های برخی کشورهای خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی، قطر، عمان و عراق در فهرست‌ تبریک‌‌گویندگان به بایدن دیده می‌شود. 

در این میان، ‏رییس‌جمهوری لبنان با تبریک به بایدن، درباره «بازگشت تعادل در روابط بین آمریکا و لبنان» در دولت جدید ابراز امیدواری کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که روابط نزدیکی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دارد نیز  با تبریک به بایدن نوشت او در مقام معاون اولی کمک مهم و ارزشمندی به تقویت روابط هند و آمریکا کرده و مشتاق است تا دوباره با او همکاری کند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نیز با تبریک پیروزی جو بایدن و کامالا هریس، گفت که در کنار تمایل به گسترش همکاری و روابط دو کشور، آماده است تا در خصوص صلح در افغانستان و منطقه با بایدن همکاری کند

از سوی دیگر دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت، طی بیانیه‌ای پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «از صمیم قلب» تبریک گفت و نوشت: «بشریت به دیدگاه مردم‌سالارانه آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد امیدهای بزرگی دارد.»



واکنش شخصیت‌ها و جشن حامیان در آمریکا

در آمریکا نیز مقام‌های سیاسی و حزبی این پیروزی را پذیرفته و بایدن را به عنوان رییس‌ جمهوری منتخب مورد اشاره قرار دادند.

‏نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان این کشور، گفت: «برنده شدن بایدن طلوع یک روز جدید امید برای آمریکاست.»

باراک اوباما و همسرش هم در پیام‌هایی جداگانه به بایدن و کامالا هریس تبریک گفته‌اند.

رییس‌جمهور سابق آمریکا از «چالش‌های غیرعادی» بایدن در کاخ سفید سخن گفت و خواستار فرصت دادن به او از سوی مردم آمریکا شد.

 

 

میشل اوباما، همسر باراک اوباما، که از حامیان کارزار بایدن بوده، ضمن اشاره به حامیان دونالد ترامپ،‌ نامزد جمهوری‌خواه، در توییترش نوشت: «به یاد داشته باشیم که ده‌ها میلیون نفر به وضعیت موجود، حتی اگر به معنای حمایت از دروغ، نفرت، هرج و مرج و تفرقه باشد، رای دادند.»

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه و‌ نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ هم در صفحه توییترش این پیروزی را به بایدن و معاون اول تبریک گفت. 

رامنی آن‌ها را «انسان‌های با اراده خوب و شخصیت قابل تحسین» خواند.

او همچنین بر اتحاد در میان مردم کشور تاکید و بر مشارکت در انتخابات برای نقش‌آفرینی در سرنوشت کشور تاکید کرد.

 

 

بر اساس تصاویری که از مقابل کاخ سفید در توییتر منتشر شده،‌ جمعیت زیادی در پی اعلام پیروزی جو بایدن برای برپایی جشن دست به تجمع و برگزاری جشن پیروزی زده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More