شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف میان کاخ سفید و پنتاگون بر سر برخورد با ایران در سوریه

 

نشریه فارن پالیسی امروز شنبه ۲۷ خرداد گزارش کرده است که میان مقامات کاخ سفید و فرماندهان نظامی آمریکا در مورد دامنه برخورد با نیروهای ایرانی در سوریه اختلاف نظر وجود دارد.

فارن پالیسی می‌نویسد:«دو مقام کاخ سفید خواهان برخورد جدی با نیروهای شبه‌نظامی هوادار در سوریه هستند اما وزیر دفاع ژنرال ماتیس با این ایده موافقت نکرده است.

مقام‌های کاخ سفید شرایط امروز صحنه جنگ در سوریه را 'بهترین موقعیت' برای برخورد با نیروهای ایران و هواداران شبه‌نظامی آن می‌دانند.

ایزرا کوهن- واتنیک مدیر ارشد اطلاعاتی در شورای امنیت ملی و دریک هاروی مشاور ارشد بخش خاورمیانه این شورا می‌خواهند ارتش ایالات متحده اکنون در سوریه به حالت تهاجمی و آفند عمل کند و عملیات پراکنده چند هفته اخیر بر علیه نیروهای ایرانی را که برای رژیم اسد می‌جنگند ابعاد گسترده‌تری بدهند.

برنامه پیشنهادی آنها حتی تندروهای سیاسی سنّتی مانند ژنرال ماتیس را نگران کرده است و او تا امروز یکبار از وقوع این سناریو جلوگیری کرده است.»

به گفته فارن پالیسی، شرایط جنگی اکنون در جنوب سوریه پس از سرنگون کردن یک پهپاد ایرانی توسط جنگنده‌های آمریکا تشدید شده است.این پهپاد نیروهای آمریکایی پایگاه الطنف را مورد حمله قرار داده بود.

فارن پالیسی می‌افزاید: «ژنرال ماتیس، ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و برت مک گورک دیپلماتی که مسئول هماهنگ کردن نبرد با نیروهای داعش است همه تلاش خود را در حال حاضر برای شکست کامل داعش و بیرون راندن آنها از آخرین مواضع‌شان در شهر رقه هستند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این استراتژی اعلام شده ما می‌باشد و این همان مسیری است که ما در حال طی کردن آن هستیم.»

فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه با صدور بیانیه‌ای گفته است: «نیروهای ائتلاف ضدداعش در سوریه به دنبال برخورد مستقیم با رژیم اسد و نیروهای هوادار آن نیستند اما همه‌گونه آمادگی را برای برخورد با آنها در صورت ورود به مناطق آزاد شده از دست داعش دارند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More