شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف میان نیروهای ائتلاف ضد داعش در مورد تهدید ایران

 

کریستوفر گیکا، فرمانده ارشد بریتانیایی در ائتلاف نیروهای ضد داعش، گفت در حال حاضر نشانه‌ای از افزایش تهدید‌های نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه وجود ندارد. این اظهارات فرمانده ارشد بریتانیایی در منطقه در حالی مطرح می‌شود که ظرف‌ هفته گذشته، بارها مقام‌های بلندپایه آمریکایی نسبت به تشدید تهدید‌های ایران یا گروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه هشدار داده‌اند.

روزنامه گاردین شامگاه سه‌شنبه ۲۴ ارد‌‌‌ی‌بهشت در گزارشی به نقل از این مقام نظامی در ائتلاف ضد داعش در منطقه نوشت: «روشن است که نیروهای مورد حمایت ایران بخشی از نیروهایی هستند که در منطقه فعالند. ما بر تمامی این نیروها نظارت داریم. اطلاعات بیشتری در این زمینه نمی‌توانم ارائه بدهم؛ اما شمار این نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق و سوریه زیاد است؛ با این حال بیشتر این گروه‌ها هم‌اکنون تهدیدهای خودشان را افزایش نداده‌اند.»

ساعاتی پس از این موضع‌گیری متفاوت فرمانده ارشد بریتانیایی، «سنتکام»، فرماندهی مرکزی آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای به آن واکنش نشان داد و این ارزیابی را رد کرد.

در بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است که اظهارات اخیر فرمانده ارشد بریتانیایی با ارزیابی‌های به دست آمده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده و همپیمان‌های آن مغایرت دارد.

در این بیانیه آمده است که بر پایه ارزیابی‌های اطلاعاتی، تهدیدهای جدی از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه کماکان وجود دارد. بر این اساس هم نیروهای ائتلاف ضد داعش در سطح بالای هشدار قرار گرفته‌اند.

در بخش پایانی بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است که این نیروها کماکان تهدید‌های معتبر و احتمال حملات قریب‌الوقوع به نیروهای آمریکایی در عراق را به دقت پی‌گیری و نظارت می‌کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه هفته پیش در سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد و با مقام‌های عراقی دیدار کرد. او پس از این دیدار، در جمع خبرنگاران گفت که هدف از سفر او، مطلع کردن مقام‌های عراقی از «افزایش تحرکات ایران» و  «خطر فزاینده‌ای» علیه نیروهای آمریکایی است. علاوه بر پمپئو، برخی دیگر از مقام‌های بلندپایه آمریکایی، از جمله دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، نیز به ایران نسبت به پیامدهای حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع این کشور در منطقه هشدار داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More