شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف رهبران اروپا بر سر قوانین پذیرش پناهجو

 

دو سال پس از بحران گسیل شدن پناهجویان به اروپا از مسیر مدیترانه، موضوع چکونگی مدیریت آنها هنوز بحث داغ و اختلاف‌برانگیز جلسه رهبران اروپا است.

به گزارش رویترز، در گردهمایی شام رهبران اروپایی در بروکسل روز پنجشنبه ۲۴ آذر، موضوع پناهندگی اختلاف‌نظر‌های شدیدی را در میان رهبران اتحادیه اروپا بوجود‌آورد، به‌نحوی که بحث بر سر این مسئله به ساعات اولیه بامداد روز جمعه کشید. رهبران کشورهای اروپایی کوشیدند تا با نزدیک کردن نظرات خود به یکدیگر، به رویکرد مشترکی برای نحوه‌ اصلاحات قوانین در پذیرش پناهنده دست یابند.
اما سه ساعت گفتگوی صریح و سنگین نتوانست شکاف عمیقی را که برخی از کشورهای اروپای شرقی را از بقیه اروپا گسسته، کاهش دهد؛ امری که آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان را واداشت تا اذعان کند برای رسیدن به توافق راه درازی در پیش است.

اختلاف بر سر نسبت تعداد پناهندگانی را که هر کشور بایستی بپذیرند به معضلی برای اروپا تبدیل شده‌است. لهستان و جمهوری چک‌ حاضر به قبول پناهجو به‌خصوص از کشورهای مسلمان نیستند.
آلمان و ایتالیا اما خواستار تقسیم اجباری تعداد پناهجویان بین کشورهای اروپایی شده‌اند، پیشنهادی که از جانب مجارستان به شدت رد شده‌است.
علیرغم توافق اروپا با ترکیه مبنی بر نگه‌داشتن پناهنگان در داخل خاک ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی سیل پناهندگان به سمت اروپا همچنان ادامه دارد. اروپا همچنین بودجه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیون یورو برای نگهداری از پناهجویان در داخل خاک لیبی هزینه کرده است.
بیشتر این رهبران بر لزوم تفاهم بر سر این این موضوع حساس تاکید کرده و بر ایحاد سهمیه در پذیرش پناهنده برای تمامی اعضای اتحادیه پافشاری کردند. آنان تاکید کرده‌اند که در صورت عدم رسیدن به توافق این مسئله را به رأی خواهند گذاشت.

پذیرش پناهجویان از خاورمیانه و آفریقا در اروپا در سه سال اخیر بر جوامع اروپایی و سیاست در اتحادیه اروپا تاثیر بسزایی گذاشته است و سیاست درهای باز در چند عضو این اتحادیه باعث رشد گروه‌های راست افراطی و کسب آرای رأی‌دهندگان در برخی از کشورهای اروپایی شده‌است.

اتحادیه اروپا در صدد یافتن راه‌حلی برای حل این بحران از یک‌سو و نیز تدوین قوانین پذیرش پناهدگان از طرف دیگر است. اما با اختلاف‌نظرهای شدید جلسه یک شب قبل میان رهبران معلوم نیست این معضل به چه مسیری می‌رود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More