شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف در شورای امنیت بر سر تحولات ونزوئلا

 

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت ونزوئلا برگزار شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در این نشست حضور یافته بود، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

گوآیدو که پیش از این ریيس پارلمان ونزوئلا بود، روز سوم بهمن‌ماه در جمع ‌ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت نیکلاس مادورو،‌ خود را ریيس جمهوری موقت ونزوئلا خواند. آمریکا او را به طور رسمی به عنوان ریيس‌ جمهوری موقت به رسمیت شناخته است.

پمپئو در سخنانی در آغاز نشست شورای امنیت گفت اعضای شورای امنیت باید مشخص کنند که در کنار مردمی هستند که خواهان ساختن یک زندگی بهتر هستند یا در کنار استبدادی که بر این ملت حکومت می‌کند. او گفت برای حمایت از خوان گوآیدو تاخیر جایز نیست.

با این حال، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، آمریکا را متهم به طراحی کودتا علیه دولت مادورو کرد. او در مخالفت با مواضع آمریکا گفت استراتژی آمریکا، تغییر رژیم با زور است و با توجه به شکست سیاست سرنگونی دولت مادورو، حالا آمریکا رویکرد فشار حداکثری را در پیش گرفته است.

خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا نیز در این نشست با متهم کردن آمریکا به انجام کودتا در ونزوئلا گفت تلاش‌ها برای سرنگونی دولت با کمک نیروهای مسلح ونزوئلا شکست خواهد خورد.

نمایندگان فرانسه و آلمان در شورای امنیت سازمان ملل نیز با اشاره به مهلت هشت روزه اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا، از مجلس ملی این کشور به عنوان تنها نهاد دموکراتیک آن نام بردند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز شنبه صادر شد، خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آزاد و شفاف و مطابق با استانداردهای بین‌المللی شده است.

آلمان، فرانسه و اسپانیا نیز در ضرب‌الاجلی هشت روزه خواستار برگزاری انتخابات آزاد، منصفانه و شفاف در ونزوئلا شدند. این کشورها تهدید کرده‌اند در غیر این صورت، رئيس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئيس جمهور ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More