شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی؛ کانادا: گزارش پزشکی قانونی هواپیمای اوکراینی را منتشر می‌کنیم

 

وزارت خارجه کانادا در پاسخ به سوال ایران‌اینترنشنال درباره پیگیری پرونده هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران ساقط شد، اعلام کرد به زودی گزارش پزشکی قانونی و تیم ارزیابی خود را در این زمینه منتشر خواهد کرد.

سخنگو و مسئول ارتباطات رسانه‌ای وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ماه طی مکاتبه‌ای به ایران‌اینترنشنال گفت:‌ «فقط ایران به شواهد،‌ محل سقوط هواپیما، ‌شاهدان و افرادی که در نهایت مسئول هستند دسترسی کامل دارد، بنا بر این موظف است توضیح شفاف و معتبری درباره سرنگونی ارائه دهد.»

این مقام دولت کانادا اشاره کرد کشورش به زودی گزارشی از پزشکی قانونی و تیم ارزیابی درباره این پرونده را منتشر خواهد کرد.

او هشدار داد اگر ایران اطلاعات و شواهد معتبر در این زمینه ارائه نکند، در خطر از دست دادن اعتماد بین‌المللی در زمینه توانایی «حفظ حریم امن هوایی» قرار می‌گیرد.

وزارت خارجه کانادا پیشتر هم به ایران اینترنشنال اعلام کرده بود همچنان به دنبال بررسی «شفاف و جامع» این پرونده است.

اکنون این وزارتخانه در ایمیل تازه خود به ایران اینترنشنال مجددا تاکید کرده که خانواده‌ها و عزیزان کشته‌شدگان این پرواز «شایسته» دریافت پاسخ از طرف ایران هستند. سخنگوی وزارت خارجه کانادا همچنین از کمبود شواهد و اطلاعات قانع‌کننده در گزارش تحقیقات ایران ابراز نگرانی کرده است.

 

شلیک عمدی، واکنش ایران

 

به تازگی دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین گفته بود جمهوری اسلامی این هواپیما را عمدا سرنگون کرد تا احتمالا از یک چرخه تنش نظامی با آمریکا جلوگیری کند. 

در واکنش، وبسایت نورنیوز، ‌نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران،‌ به نقل از یک «مقام نزدیک به دبیرخانه» این نهاد نوشت که به ایران پیشنهاد شده علت حادثه اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی تور ام-۱ روسی اعلام شود.

این وبسایت در تحلیل خود نوشت اختلاف اوکراین با روسیه بر سر مالکیت جزیره کریمه یکی از انگیزه‌های این پیشنهاد بوده است. حکومت ایران کشورهای دخیل در این پرونده را به «سیاسی‌کاری» متهم می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More