شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در مقابل «تهدیدهای فزاینده ایران»؛

احتمال فروش سلاح‌های نامتعارف آمریکا به عربستان سعودی بدون مجوز کنگره

 

یک سناتور دموکرات آمریکا هشدار داد که دولت دونالد ترامپ در تلاش است تا با استفاده از «حفره‌های قانونی» و در مقابل «تهدید ایران»، سلاح‌های نامتعارف بیشتری را بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بفروشد.

این سناتور گفت ترامپ می‌خواهد وضعیت اضطراری در مقابل «خطر حملات ایران» را بهانه کند تا این سلاح‌ها برای «بمباران یمن» به عربستان سعودی فروخته شود.

 

 

کریس مورفی، سناتور کنتیکات در توییتر خود در رشتویی پنج توییتی به این احتمال اشاره کرد و نوشت: «یک موضوع واقعا مهم: ۱/ شنیدم ترامپ شاید از یک حفره مبهم در قانون کنترل فروش اسلحه استفاده کند و یک فروش عمده بمب به عربستان سعودی (بمب‌هایی که آن‌ها را بر یمن می‌اندازند) را طوری انجام دهد که مانع اعتراض کنگره شود. این اتفاق احتمالا همین هفته رخ می‌دهد».

مورفی در ادامه نوشت که قانون کنترل فروش اسلحه به کنگره اجازه می‌دهد فروش سلاح به یک کشور خارجی را منع کند، اما دولت ترامپ «ادعا می‌کند فروشی که در شرایط اضطراری رخ دهد» قانونی است و «نیازمند مجوز کنگره نیست».

مورفی افزود: «واضحات را بگویم، هیچ شرایط اضطراری وجود ندارد تا بمب به عربستان سعودی بفروشیم تا بر یمن بیندازد. سعودی‌ها بمب سر مردم می‌اندازند، پس اگر یک وضعیت اضطراری باشد، وضعیت اضطراری بشری است که بمباران سعودی‌ها بانی‌اش شده است».

تحقیق‌های روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد عمده بمب‌هایی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن بر مردم انداخته است، توسط شرکت‌های آمریکایی ساخته شده‌اند.

بمباران‌ها در یمن وقتی در آمریکا منجر به تاثر عمومی شد که عربستان سعودی یک اتوبوس حامل کودکان مدرسه‌ای را در اوت ۲۰۱۸ با بمب‌های آمریکایی بمباران کرد. در این بمباران ۴۰ کودک کشته و ۷۰ نفر مجروح شدند.

روزنامه گاردین در آن زمان نوشت این تنها یکی از ۵۰ مرتبه‌ای است که عربستان سعودی در گذر سال ۲۰۱۸، اتوبوس‌ها و ماشین‌های مردمان عادی را بمباران کرده است.

سپس شبکه خبری سی‌ان‌ان در یک تایم‌لاین، از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی، تکه‌های بازمانده از بمب‌های ساخت آمریکا را نشان داد که بر خانه‌ها، مدرسه‌ها، مزرعه‌ها، کارخانه‌ها، بازارها، قایق‌ها و اتوبوس‌های یمن افتاده‌اند و ده‌ها نفر از جمله کودکان و زنان را کشته‌اند.

باب منندز، سناتور نیوجرسی از حزب دموکرات و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در واکنش به توییت‌های سناتور مورفی به سی‌ان‌ان گفت «خبرهای مشابه‌ای» را شنیده است.

سناتورهای جمهوری‌خواه، لینزی گراهام و راند پال گفته‌اند اگر دولت ترامپ چنین تصمیمی را گرفته و بخواهد عملی کند، «با آن مخالفت خواهند کرد».

سناتور مورفی همچنین در رشتوی پنج توییتری خود نوشت: «شاید ترامپ بگوید که «ایران» دارای این وضعیت اضطراری است، اما این یک حفره قانونی است که به هر رییس‌جمهوری اجازه خواهد داد تا هر بحرانی در خاورمیانه را «وضعیتی اضطراری» توجیه کند و در نهایت کنگره هرگز نخواهد توانست جلوی هیچ فروش سلاحی را بگیرد.»

مورفی در پایان نوشت: «اگر چنین ماجرایی در بین باشد، ترامپ باید بداند که چنین فروش اسلحه‌ای (در کنگره) رای نخواهد آورد - هم کنگره و هم عموم جامعه آمریکا مخالف فروش چنین سلاح‌های به سعودی‌هاست. البته هنوز هم خیلی دیر نشده است - دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها باید همین‌الان به پا خیزند و به رییس‌جمهوری بگویند چنین سابقه خطرناکی خلق نکند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More