شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال برکناری ترامپ از سوی سنا چقدر است؟

 

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با توجه به نارضایتی عمومی نمایندگان جمهوری‌خواه‌ کنگره آمریکا از عملکرد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آن کشور، در تحلیلی به بررسی میزان احتمال برکناری او ازسوی سنا پرداخته و آن را بسیار پایین ارزیابی کرده است.

درپی استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و انتشار نامه‌ انتقاد‌آمیزش به ترامپ، بسیاری از سران حزب جمهوری‌خواه بیش از هر زمان دیگری مایل‌اند که نارضایتی و ناامیدی خودشان را از عملکرد ترامپ ابراز کنند.

فیلیپ بامپ، خبرنگار واشنگتن‌پست، در این تحلیل که روز جمعه ۳۰ آذرماه منتشر شد، این افزایش ابراز نارضایتی‌ها را برای ترامپ به‌طور بالقوه نگران‌کننده دانسته است، چون اگر مجلس نمایندگان رای به استیضاح او بدهد، تصمیم ابقای ترامپ در سمتش برعهده سنا خواهد بود. اما از دیدگاه این تحلیل‌گر، فعلا دلیلی ندارد که ترامپ نگران این قضیه باشد، چون اکثریت کرسی‌های سنا، در اختیار جمهوری‌خواه‌هایی است که ترامپ دو سال پیش در ایالت‌هایشان پیروز انتخابات شد.

سنای آمریکا دارای ۱۰۰ کرسی است و برای عزل ترامپ به دست‌کم دو سوم آرا نیاز دارد؛ به بیان دیگر، ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه باید به ۴۷ دموکرات بپیوندند تا جمع آرا به ۶۷ برسد. اما سوال این‌جاست: آیا می‌شود ۲۰ جمهوری‌خواه را ترغیب کرد تا رای به برکناری رهبر حزبشان بدهند؟

نویسنده این تحلیل عقیده دارد که با وجود استعفای متیس، متهم بودن ترامپ در تخلفات مالی کارزار انتخاباتی و با وجود مسائل ریز‌و‌درشت دیگری که چه کسی می‌داند کی افشا می‌شود، اگر ترامپ در ادامه کارش همین میزان حمایت جمهوری‌خواه‌ها را حفظ کند، همچنان بر جای خود می‌ماند.

براساس این تحلیل، سناتورهای جمهوری‌خواهی که خود نیز انتخابات ۲۰۲۰ را پیش رو دارند، مایلند در کنار ترامپ باقی بمانند و شاید فقط جمهوری‌خواه‌هایی که بر کرسی‌شان نشسته‌اند و انتخابات ۲۰۲۰ را در پیش ندارند، آن‌قدر احساس قدرت کنند که بتوانند از رییس‌جمهوری روی برگردانند.

به باور بامپ، در وضعیت فعلی دشوار می‌‌توان تصور کرد ۶۷ رای بتوانند کنار هم قرار گیرند. ترامپ در حزب خودش پرطرفدار باقی می‌ماند، جمهوری‌خواه‌ها اکثریت کرسی‌های سنا را در اختیار دارند و هنوز آثار تغییر چندانی به چشم نمی‌خورد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More