شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال انفجار در آخرین مکان ردیابی زیردریایی گمشده‌ آرژانتین

 

نیروی دریایی آرژانتین می‌گوید احتمال دارد زیردریایی گمشده‌ی آن کشور در آب‌های اقیانوس آتلانتیک جنوبی، درپی یک انفجار، غرق شده باشد.

نگرانی درمورد سرنوشت این زیردریایی که از هفته‌ی پیش، با ۴۴ خدمه ، ارتباط خود را با فرماندهی نیروی دریایی آرژانتین از دست داده، اکنون شدت گرفته است.

از اول آذرماه، تلاش‌ها برای یافتن این زیردریایی، وارد مرحله‌ای حساس شده است؛ زیرا کارشناسان آرژانتینی می‌گویند که اکنون مقدار اکسیژن در این زیردریایی، به‌سرعت روبه کاهش می‌رود.

انریکه بالبی، سخنگوی نیروی دریایی آرژانتین، دوم آذرماه، به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته است که صبح روز ۱۵نوامبر (۲۴ آبان‌ماه)، همزمان با آخرین سیگنال‌های دریافتی از زیردریایی « آرا سن‌خوان» (ARA San Juan)، ازسوی یک آژانس بین‌المللی ثبت ارتعاشات دریایی، یک صدای غیرعادی نیز در زیر آب‌های اقیانوس اطلس، ضبط شده است. به گفته‌ی او، این صدا بسیار شبیه یک انفجار بوده است.

اما سخنگوی مزبور می‌گوید هنوز در مورد این‌که آیا انفجار احتمالی در اثر نقص فنی زیردریایی بوده، یا آن‌که مورد اصابت یک اژدر قرار گرفته است، اطلاعات کافی ندارد. به گفته‌ی او، «سازمان پیمان جامع منع‌ آزمایش‌های هسته‌ای» (CTBTO)، این اطلاعات در مورد انفجار احتمالی را پس‌از استراق سمع توسط یکی از واحدهای جهانی خود، در اختیار نیروی دریایی آرژانتین گذاشته است.

این سازمان دارای یک شبکه‌ی بین‌المللی از مراکز شنود است که انفجارهای اتمی پنهانی را دنبال می‌کنند. مرکز این سازمان، در وین اتریش قرار دارد.

ماریو زامپولی، سخنگوی آن سازمان، به خبرگزاری رویترز گفته است: «سیگنال دریافت‌شده از آب‌های اقیانوس اطلس، در حوالی زیردریایی گمشده، با مشخصات یک انفجار هم‌خوانی دارد؛ اما ما در مورد آن، اطمینان کامل نداریم».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More