شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال آغاز مذاکرات کردهای سوریه با دولت اسد

 

سیپان حمو، فرمانده ارشد نیروهای کرد شمال سوریه، از احتمال شروع مذاکرات این گروه با دولت سوریه در روزهای آینده خبر دارد.

خبرگزاری رویترز از قامشلو، در شمال سوریه، پنجشنبه چهارم بهمن به نقل از این فرمانده نظامی «یگان‌های مدافع خلق» نوشت: «تلاش‌هایی برای مذاکره در جریان است. دولت سوریه موضع مثبتی داشته است و ما فکر می‌کنیم که آن‌ها طی روزهای آینده مذاکرات را شروع کنند.»

گزارش‌هایی منتشر شده است که تلاش برای شروع مذاکرات مستقیم میان دولت اسد با نیروهای کرد شمال سوریه، با میانجی‌گری دولت روسیه بوده است.

نیروهای کرد شمال سوریه در حال حاضر تقریبا یک-چهارم از خاک این کشور را در اختیار دارند و این مذاکرات آن طور که فرمانده نظامی نیروهای کرد گفته است قرار است بر سر آینده شمال سوریه باشد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، پیشتر خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در امتداد مرزهای ترکیه، به عمق تقریبی ۳۲ کیلومتر شده بود.

تصمیم دولت ایالات متحده برای خارج کردن تمامی نیروهای آمریکایی از این منطقه، با نگرانی‌ از احتمال حمله ارتش ترکیه به مواضع کردها همراه بوده است.

ترکیه، نیروهای کرد شمال سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (PKK) معرفی می‌کند و آن‌ها را «تروریست» می‌خواند. نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق، نقش تعیین کننده‌ای در شکست داعش در شمال سوریه داشته‌اند و متحد منطقه‌ای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف به حساب می‌آیند.

هرچند ترامپ، تهدید کرده است که اگر ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه حمله کند اقتصاد ترکیه را نابود خواهدکرد؛ اما کماکان نگرانی از حمله ارتش ترکیه یا شبه‌‌نظامیان موسوم به گروه «حمزه»، که تحت حمایت ترکیه هستند؛ وجود دارد. نگرانی‌هایی که موجب شده نیروهای کرد به منظور حفظ امنیت در منطقه، به ویژه پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی، به نزدیک شدن به دولت مرکزی در دمشق بیاندیشند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More