شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجرای بخشی از «فرمان منع مهاجرتی ترامپ» با تصمیم دیوان‌عالی آمریکا

 

دیوان عالی آمریکا به اجرایی‌شدن «فرمان منع مهاجرتی ترامپ» در مورد شهروندان شش کشور مسلمان که در آمریکا دارای پیوندی نیستند، رأی داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوان‌عالی آمریکا، روز دوشنبه، ششم تیرماه با محدود کردن گستره‌ی حکم دادگاه پایین‌دستی مبنی‌بر «لغو فرمان منع مهاجرتی دونالد ترامپ برای شش کشور با اکثریت مسلمان» و موافقت با بررسی درخواست‌ تجدیدنظر وکلای ترامپ در مورد پرونده‌ها، نوعی پیروزی برای رئیس‌جمهوری آمریکا رقم زد.  

دونالد ترامپ در نخستین ماه‌های ریاست‌جمهوری خود با صدور فرمانی اجرایی، دستور ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، سودان، سومالی، لیبی و یمن را به مدت ۹۰ روز به آمریکا امضا کرده بود. آن فرمان، ورود پنا‌‌ه‌جویان را نیز به آمریکا، به‌مدت ۱۲۰ روز معلق می‌کرد.

این فرمان در دادگاه‌های ایالتی آمریکا مورد اعتراض قرار گرفت و به حالت تعلیق درآمد؛ اما دونالد ترامپ،  ۱۶ اسفندماه ۹۵ (ششم ماه مارس ۲۰۱۷)، با تجدیدنظر در فرمان قبلی، فرمان اجرایی تازه‌ای را صادر کرد.   

از عمده تجدید نظرها در فرمان جدید، این بود که با حذف عراق، تعداد کشورهای مشمول ممنوعیت صدور ویزا به ۶کشور کاهش پیدا کرد و در ضمن افرادی که ویزای معتبر آمریکا داشتند، از ممنوعیت ورود مستثنی ‌شده بودند.

اما در اواخر اسفند ماه ۹۵، قاضی دادگاهی فدرال در ایالت هاوایی، این فرمان جدید را نیز در سراسر آمریکا به حالت تعلیق درآورد.

در نهایت، وکلای دولت ترامپ خواهان بررسی پرونده در دیوان عالی آمریکا شده بودند که بالاترین مرجع قضایی آن کشور است.

دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه، پنجم تیرماه، بخش‌هایی از فرمان ترامپ را قابل اجرا دانست. این مرجع قضایی در حکم خود اعلام کرد مهر ماه سال جاری (اکتبر ۲۰۱۷) به این پرونده رسیدگی می‌کند و استدلال‌های وکلای ترامپ را در مورد قانونی بودن یکی از نخستین سیاست‌های امضاشده ازسوی رئیس‌جمهوری آمریکا، بررسی خواهد کرد

به این ترتیب، براساس حکم دیوان‌عالی، بخش‌هایی از فرمان «منع مهاجرتی ترامپ» اجرایی می‌شود، اما بررسی حقوقی برای صدور حکم نهایی ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش‌تر هدف «فرمان منع مهاجرتی‌» خود را «بهبود وضعیت امنیت در آمریکا» اعلام کرده بود، در توئیتی با ابراز خوشحالی از تصمیم دیوان‌عالی آمریکا، اعلام کرد که در این‌زمینه «به مبارزه‌ی خود به‌نفع مردم آمریکا ادامه می‌دهد و پیروز خواهد شد!»

 

  • «فرمان منع مهاجرتی ترامپ» در حال حاضر به چه ترتیب اجرا خواهد شد؟

براساس رأی دیوان عالی آمریکا، «فرمان منع مهاجرتی» نمی‌تواند علیه شهروندان خارجی اعمال شود که دارای «پیوندی اصیل» با شخص یا مؤسسه یا شرکتی در ایالات متحده هستند؛ اما بقیه‌ی شهروندان شش کشور، مشمول آن خواهند شد.

دیوان‌عالی همچنین اعلام کرده است که اجازه می‌دهد ممنوعیت ۱۲۰ روزه‌ی ورود پناه‌جویان به ایالات متحده نیز با توجه به همان شرایط ورود اتباع خارجی ۶ کشور، به اجرا درآید.

یعنی دولت ترامپ اجازه دارد مانع ورود آن دسته از متقاضیان ورود به آمریکا شود که هیچ «پیوند اصیلی» با فرد یا مؤسسه و شرکتی در آمریکا ندارند.

بنابر گزارش‌ها، «پیوند اصیل» شامل افرادی است که ورودشان به آمریکا برای زندگی یا دیدار با عضو خانواده‌شان باشد، یا دانشجوی دانشگاه و یا کارمند شرکتی در آمریکا باشند و یا برای سخنرانی در جمعی در آمریکا دعوت شده باشند.

براساس اعلام دیوان عالی، این حکم «کسانی را که تنها برای فرار از این فرمان اجرایی وارد یک رابطه می‌شوند»، شامل نخواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More