شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های کشتیرانی ایران

وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد تحریم‌های ایالات متحده علیه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت‌ کشتیرانی ای‌سیل از روز دوشنبه اجرایی شدند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت تصمیم به تحریم این شرکت‌ها شش ماه پیش اعلام شده بود اما به دلیل اینکه به صادرکنندگان اقلام انسان‌دوستانه به ایران مهلتی داده شود تا راه‌های ارسال جایگزین را پیدا کنند، تحریم این شرکت‌ها ۱۹۰ روز به تاخیر افتاد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «هر شخص یا دولتی که با این شرکت‌ها کار می‌کند باید از خدمات کشتیرانی دیگری استفاده کند و گرنه با خطر تحریم‌های آمریکا در مورد گسترش سلاح‌های کشتار جمعی مواجه خواهد بود.»

وزارت خارجه آمریکا گفت: «با وجود ادعای ایران مبنی بر اینکه هیچ‌گاه سلاح اتمی و سایر سامانه‌های مرتبط با آن را نخواهد ساخت، رژیم ایران به دنبال تامین اقلام مرتبط با سلاح‌های کشتارجمعی‌است.»

بیانیه وزارت خارجه خاطرنشان کرد خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم اقلام مربوط به برنامه‌های نظامی و موشکی بالستیک ایران را حمل کرده و مدت‌هاست که در نقل و انتقال اقلام مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی شرکت داشته است.

وزارت خارجه آمریکا به جامعه جهانی توصیه کرد نسبت به «فریبکاری» ایران هوشیار باشند و از صاحبان صنایع کشتیرانی در نقاط مختلف جهان خواست دستورالعمل‌های منتشر شده از سوی آمریکا را مطالعه کنند تا از روش‌های ایران در استفاده غیرقانونی از سامانه‌های بین‌المللی کشتیرانی آگاه شوند.

در این بیانیه آمده است: «از مقامات دولتی در سراسر جهان می‌خواهیم تا کلیه فعالیت‌های خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی و نیز شرکت ای‌سیل را در بنادر و آبهای سرزمینی خود را مورد بررسی قرار دهند و برای توقف آنها اقدامات لازم را در پیش بگیرند.»

آمریکا تاکید کرده که به سیاست فشار حداکثری بر تهران ادامه خواهد داد تا جمهوری اسلامی را به پای میز مذاکره بکشاند.

تدابیر سخت‌گیرانه آمریکا علیه بخش کشتیرانی ایران درحالی به اجرا در می‌آید که طی هفته‌های اخیر اقدام ایران در ارسال پنج نفت‌کش حامل سوخت به ونزوئلا به افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن منجر شده است.   

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More