شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
فایننشال‌تایمز؛

اجازه قیم مرد برای سفر خارجی زنان سعودی به زودی لغو می‌شود

روزنامه فایننشال ‌تایمز به نقل از دو منبع نزدیک به دربار عربستان سعودی از قصد این کشور برای اعطای حق سفر خارجی به زنان بدون اجازه قیم مرد در آینده نزدیک خبر داد.  

بنابر این گزارش، خبر تغییر قانون تاکنون از سوی دو مقام ارشد از جمله یکی از افراد نزدیک به دربار تایید شده است و به گفته یکی از آنان، این موضوع تا پایان سال جاری رسما اعلام می‌شود.     

در ماه‌های اخیر پس از آن که تعدادی دختر جوان عربستانی برای رهایی از قیدوبندهای خانوادگی به کشورهای خارجی پناهنده شدند، نهادهای بین‌المللی به اوضاع زنان در این کشور حساس شده‌اند.

مطابق قانون جاری در عربستان سعودی، زنان در هر سنی و مردان تا ۲۱ سالگی برای سفر خارجی نیازمند رضایت ولی هستند. 

حال یک کمیسیون دولتی مامور شده تا محدودیت‌های مربوط به این موضوع را بررسی کرده و با تغییر قانون امکان سفر خارجی  زنان و مردان بالای ۱۸ سال بدون نیاز به رضایت ولی را فراهم آورد.

اجازه سفر به خارج برای زنان ساکن عربستان سعودی پیروز بزرگی به حساب می‌آید. سازمان‌های حقوق بشری از سال‌ها پیش از دولت این کشور خواست بودند به نظام ولایت مردان پایان دهد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در راستای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خود، تلاش‌هایی را برای تقویت جایگاه زنان آغاز کرده است. 

در سال گذشته، زنان اجازه رانندگی پیدا کردند و نیروهای امر به معروف و نهی از منکر و گشت‌هایی که مسئول سختگیری بر پوشش زنان بودند منحل کرد. 

اما منتقدان می‌گویند که فعالان حقوق زنان همچنان هدف اقدامات به گفته سرکوب‌گرانه حکومت قرار می‌گیرند. در ماه مه سال ۲۰۱۸، تعدادی از فعالان حقوق زن که خواستار رفع محدودیت ولایت مردان بر زنان بودند بازداشت و محاکمه شدند.

در حال حاضر نرخ اشتغال زنان در عربستان شعودی ۳۲/۵ درصد برآورد می‌شود.

انتشار خبر تصمیم دولت به رفع محدودیت در سفرهای خارجی زنان واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. 

خانم معلمی ۲۹ ساله اهل ریاض به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «با خواندن خبر، به رقص آمدم و اشک شوق ریختم. امروز روز مهمی برای همه ماست که مدتهاست برای حقوقمان مبارزه می‌کنیم.»

اما برخی دیگر نسبت به این موضع ابراز تردید کردند. خانمی در توییتر نوشت: «قانون ولایت رسما ملغی نشده و حتی در صورت ملغی شدن باز این پایان کار نیست. هدف ما پایان دادن به پدرسالاری و خشونت در منزل است. مبارزات ما تداوم دارد و آنقدر صدایمان را بالا می‌بریم که تک تک زنان آزاد، مستقل و در امنیت کامل زندگی کنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More