شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواستار انتقال سریع قدرت به جناح غیرنظامی‌ سودان شدند

در پی سرنگونی عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان، اتحادیه اروپا خواستار انتقال سریع قدرت به غیرنظامی‌ها شد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، در بیانیه‌ای، با انتقاد از تشکیل شورای نظامی برای اداره سیاسی سودان، تاکید کرد که خواسته اتحادیه اروپا «اجرای یک فرایند سیاسی جامع و قابل اعتماد با هدف برآورده ساختن انتظارات مردم سودان و به جریان انداختن اصلاحات سیاسی و اقتصادی» است، آنچه به گفته او، «فقط از رهگذر انتقال فوری قدرت به دولتی غیر‌نظامی حاصل می‌شود.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در موضعی مشابه اعلام کردند که «شورای نظامی سودان» پاسخی به بحران سیاسی کنونی این کشور نخواهد داد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز جمعه ۲۳ فروردین (۱۲ آوریل) برای بررسی تحولات اخیر سودان جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد. پیش‌تر، آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، تاکید کرده بود که «آرمان‌های دموکراتیک مردم سودان» باید از رهگذر «فرایند‌های جامع و مناسب» برآورده شود.

ایالات متحده آمریکا نیز از ارتش سودان خواست تا اداره کشور را به غیرنظامی‌ها واگذارد. وزارت امور خارجه آمریکا، با انتقاد از اقدام ارتش، دو سال حاکمیت نظامی‌ها بر کشور را طولانی خوانده است. در بیانیه‌ این وزارتخانه تاکید شده است که خودِ مردم سودان باید رهبری کشورشان را انتخاب کنند و این انتخابات باید در اسرع وقت انجام شود.

به دنبال کودتای نظامی در سودان، واشنگتن مذاکرات با خارطوم بر سر عادی‌سازی روابط و لغو تحریم‌ها علیه این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این در حالی است که عمر زین‌‌العابدین، از شورای نظامی حاکم بر سودان، روز جمعه ۱۲ آوریل برابر با ۲۳ فروردین، در نشستی خبری گفت که این دو سال به‌عنوان «حداکثر دوره لازم برای انتقال قدرت» در نظر گرفته شده است. او مسئولیت شورای نظامی را انتقال صلح‌آمیز قدرت خواند و تاکید کرد که «نیروها و جریان‌های سیاسی برای تشکیل دولت آینده باید با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و ما هیچ چیزی را دیکته نمی‌کنیم، بلکه ناظر بر اوضاع‌ایم و با حمایت از خواسته مردم، با هر گونه هرج‌ومرجی مقابله خواهیم کرد.»

از سوی دیگر، میشل باشله، عضو کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دوره کنونی در سودان را حساس و مهم خوانده است، دوره‌ای که، به گفته او، هیچ اطمینانی به آینده پیشرو نیست. او مقام‌های سودان را به خویشتن‌داری در برابر معترضان دعوت کرده و خواستار آزادی بازداشتی‌های اعتراضات اخیر شده است.

اشاره باشله به تظاهرات هزاران سودانی است که، به‌رغم سرنگونی عمر البشیر، خیابان‌های خارطوم، پایتخت سودان، را رها نکرده‌اند. مخالفان شب گذشته نیز در برابر مقر ارتش تجمع کردند. آن‌ها در اعتراض به کودتای نظامی می‌گویند حاکمیت نظامی‌ها را نمی‌خواهند. به گفته معترضان، شورای نظامی بخشی از همان حاکمیت سابق است و تصمیمِ شورای نظامی سودان انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده است.

پیش از این، عوض ابن عوف، وزیر دفاع سودان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد حکومت ۳۰ ساله عمر البشیر در مقام رییس‌جمهوری این کشور پایان یافته است و قدرت به «شورای نظامی سودان» منتقل شده است. به گفته او، شورای نظامی تا دو سال آینده، یعنی زمان برگزاری انتخابات آزاد، قدرت را در اختیار دارد.

اعلام حاکمیت نظامی‌ها بر سودان با مخالفت برخی کشورها، از جمله آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا، روبه‌رو شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More