شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا: از اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های ایران حمایت نمی کنیم

وزیران خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند از تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانسیم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه حکومت ایران حمایت نمی‌کنند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه تاکید کردند به این دلیل نمی‌توانند از اقدام آمریکا حمایت کنند که این اقدام با تلاش‌های صورت گرفته برای حمایت از قراداد هسته‌ای ایران در تضاد است.

سه کشور اروپایی در این بیانیه از ایران خواستند برای حفظ برجام تمام اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته‌ای خود را لغو کرده و بی‌درنگ‌ به پایبندی کامل به برجام برگردد.

وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه مشترک خود گفتند این سه کشور با وجود «چالش‌های چشمگیر ناشی از خروج آمریکا از برجام»، به برجام متعهد خواهند ماند.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی تاکید کردند: «پایبند نبودن  سیستماتیک ایران به تعهدات برجامی خود» باید با گفت‌وگو میان اعضای برجام و از طریق کمیسیون مشترک و سازوکار حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گیرد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به اقدام آمریکا در متوسل شدن به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، گفت: «من بارها گفته‌ام که آمریکا به صورت یک‌جانبه از عضویت در برجام خارج شد و در هیچ فعالیت مرتبط با برجام شرکت نداشت.»

بورل گفت: در ارتباط با متوسل شدن به مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌ها، «نمی‌توان آمریکا را یک کشور حاضر در برجام تلقی کرد.»

مسئول سیاست خارجی آمریکا افزود: «به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، هر اقدامی که ممکن باشد انجام خواهم داد تا حفظ و اجرای کامل برجام از سوی همه را تضمین کنم. برجام یکی از ستون‌های ساختار جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که به امنیت جهانی کمک می‌کند.»

روز پنج‌شنبه، آمریکا در نامه‌ای رسمی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا مکانیسم ماشه را فعال کرده و بازگشت همه تحریم‌ها را فعال کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر این‌که «تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران اشتباهی بزرگ بود»،

گفت کلیه تحریم‌های ایران که به حالت تعلیق در آمده بودند تا ۳۰ روز دیگر دوباره علیه تهران اعمال خواهند شد. او ابراز اطمینان کرد که مکانیسم ماشه عملی می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام آمریکا را «غیرقانونی» خواند و گفت که «سوءاستفاده» ایالات متحده از سازوکارهای مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران مردود است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز ضمن مخالفت با طرح آمریکا برای بازگرداندن کلیه تحریم‌ها علیه ایران براساس مکانیسم ماشه، گفت:«تنها کشورهایی که در توافق هسته‌ای ایران هستند می‌توانند به این مکانیسم متوسل شوند.» او گفت: «ما این [اقدام] را به عنوان مکانیسم ماشه قبول نداریم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More