شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابوظبی میزبان ستاد مرکزی ائتلاف امنیت دریایی اروپا در خلیج فارس شد

 

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، اعلام کرد که پایگاه دریایی این کشور در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، به عنوان میزبان ستاد مرکزی ائتلاف دریایی اروپا برای تامین امنیت خلیج فارس انتخاب شده است.

پارلی روز یکشنبه سوم آذرماه هم‌زمان با بازدید از این پایگاه اعلام کرد: «ما امروز صبح به صورت رسمی تصمیم گرفتیم که مقر فرماندهی در قلمرو امارات متحده عربی مستقر شود.»

او توضیح داد که این مرکز فرماندهی با حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر کارمند اداره خواهد شد و «تا حد ممکن در ایجاد امنیت ناوبری دریایی در خلیج فارس مشارکت خواهد کرد.»

پس از حملات اوایل سال جاری میلادی به چند نفتکش‌ در تنگه هرمز، فرانسه حامی اصلی طرح ایجاد نیروی دریایی به رهبری اروپا برای اطمینان از عبور و مرور امن نفتکش‌ها و کشتی‌ها در این منطقه بوده است. 

واشینگتن تهران را در ارتباط با این حمله‌ها سرزنش کرده است. وزیر دفاع فرانسه روز شنبه از بی‌عملی و عدم پاسخ آمریکا به حمله‌های اخیر در خلیج فارس نیز انتقاد کرده بود. 

ماموریتی جدا از ایالات متحده آمریکا

ائتلاف امنیت دریایی اروپا ماموریتی مشابه ائتلاف دریایی خواهد داشت که پیشتر از سوی واشینگتن آغاز شده و در کشور بحرین مستقر است.

بیشتر دولت‌های اروپا، از جمله آلمان، از شرکت در ائتلاف امنیت دریایی آمریکا امتناع ورزیدند. نگرانی این دولت‌ها به تلاش آن‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با تهران، پس از خروج آمریکا مرتبط بوده است.

وزیر دفاع فرانسه در مورد این‌که کدام کشورها در ائتلاف امنیت دریایی اروپا شرکت می‌کنند، جزییاتی ارایه نداد. پارلی که پیشتر از استقلال این ائتلاف از ائتلاف دریایی آمریکا سخن گفته بود، اشاره کرد كه فرانسه «با نیروهای آمریكایی‌ هماهنگ خواهد شد.»

هنوز نقش احتمالی آلمان در این ائتلاف مشخص نشده است. وزیر دفاع آلمان از دولت خود خواسته است تا در عملیات‌های امنیتی بین‌المللی نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

ایران منکر نقش‌آفرینی در حملات

پیشبرد ائتلاف امنیت دریایی اروپا و آمریکا در حالی است که تهران پیشتر منکر نقش داشتن درحمله به تانکرها و کشتی‌ها در سواحل امارات متحده عربی شده بود. این حمله‌ها تنش بین ایالات متحده آمریکا، ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را افزایش داد.

پیش از این حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، طرح تشکیل ائتلاف امنیتی دریایی اروپا در خلیج فارس را «ظاهری و غیرعملی»‌ خوانده بود. 

پس از آن،‌ روحانی هم‌زمان با حضور در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرحی را برای تامین امنیت دریایی خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه ارایه داد. جمهوری اسلامی هنوز جزییاتی از پیشرفت این طرح منتشر نکرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More