شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
باراندگی و سیلابی اسطوره‌ای در حال پخش ضایعات صنعتی

ابرطوفان منکوت و طوفان فلورانس به‌ ساحل رسیدند

 

به‌فاصله‌ای کوتاه از یکدیگر، ابرطوفان منکوت پس از گذر از گوآم و جزایر مارشال به سواحل فیلیپین و طوفان فلورانس به سواحل شرقی آمریکا رسید.

منکوت در شمال فیلیپین به مناطقی رسیده است که در آن نزدیک به پنج میلیون نفر زندگی می‌کنند. قدرت این طوفان همچنان درجه پنج (قدرتمندترین طوفان در درجه‌بندی طوفان‌های اقیانوسی) است و سرعت بادهای آن دست‌کم ۲۵۵ کیلومتر در ساعت است.

دولت فیلیپین، رودرروی یکی از قدرتمندترین طوفان‌های تاریخ خود، ۱۰هزار نفر را جابه‌جا کرده است و به ساکنین محلی هشدار داده است تا به پناهگاه‌ها و مکان‌های امن بروند.

بیم آن می‌رود که فاجعه سال ۲۰۱۳ تکرار شود؛ زمانی که طوفان هیان (Typhoon Haiyan) در این کشور جان دست‌کم ۷۳۰۰ نفر را گرفت و پنج میلیون نفر را در مناطق مرکزی فیلیپین آواره کرد.

هواشناسان، مسیر اولیه منکوت را در حال رسیدن به شهر هنگ‌کنگ مشخص کرده بودند، ولی هم‌اکنون تخمین زده می‌شود که مکنوت از صدکیلومتری این شهر رد شود.

عبور منکوت از جنوب شرقی آسیا، زندگی دست‌کم ۴۳ میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

فلورانس آرام گرفت، ولی مخرب باقی ماند

طوفان فلورانس وقتی به سواحل کارولینا و ویرجینیا در شرق آمریکا رسید، قدرت آن به طوفان درجه یک (ضعیف‌ترین در میان طوفان‌های چرخنده اقیانوسی) کاهش یافته بود، ولی سازمان‌ هواشناسی آمریکا همچنان آن را طوفانی مهلک معرفی می‌کند.

به‌رغم کاهش قدرت بادهای این طوفان، ویلمینگتون در ایالت کارولینای شمالی با رسیدن فلورانس، شاهد بادهایی با قدرت ۹۲ مایل در ساعت (نزدیک به ۱۴۸ کیلومتر در ساعت) بود که قوی‌ترین بادهای این منطقه از سال ۱۹۶۰ میلادی است.

در درجه‌بندی طوفان‌ها، سرعت باد عامل طبقه‌بندی طوفان‌ها محسوب می‌شود، در حال حاضر  فقط بادهای فلورانس، نگران‌کننده نیست، بلکه هواشناسان نگران سیلاب همراه آن هستند.

 

 

پیش‌بینی شده است به مدت ۳۰ ساعت در شرق، مرکز و جنوب آمریکا باران ببارد و در برخی مناطق،دست‌کم ۴۰ اینچ (بیشتر از یک متر) باران ببارد که می‌تواند، سیلابی تا ۳ متر در مناطق شهری جاری کند.

گرمایش زمین باعث شده است تا مقدار بارندگی فلورانس، ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و تخمین زده‌اند ۱۰ هزار میلیارد گالن (نزدیک به ۳۸ تریلیون لیتر) باران در شرق آمریکا ببارد.

این برابر ۱۵ میلیون استخر المپیک تابستانی برای مسابقات شنا است.

در اولین روز رسیدن طوفان فلورانس به ساحل، باران با حجم هشت سانتی‌متر در ساعت (سه اینچ در ساعت) می‌بارد و برق دست‌کم ۴۰۰هزار خانه قطع شده است.

 

 

نگرانی از پخش ضایعات صنعتی در آمریکا

در مسیر گذر طوفان فلورانس، شش نیروگاه هسته‌ای قرار گرفته‌اند که ساعاتی پیش از رسیدن طوفان، از مدار خارج شدند.

از سوی دیگر، چندین نیروگاه زغال‌سنگی در این مناطق آمریکا وجود دارند که ضایعات آنها می‌توانند همراه باد و سیلاب این طوفان در دیگر مناطق پخش شوند.

تنها در ایالت کارولینای شمالی ۳۱ کوره زغال‌سنگ وجود دارد و نزدیک به ۱۱۱ میلیون تن ضایعات سمی در نزدیکی آنها نگهداری می‌شود.

در کنار آن، در این ایالت هزاران دریاچه مصنوعی در کنار سازه‌های صنعتی (از جمله دامداری صنعتی) است که در آن مایعات مسموم ناشی از فعالیت‌ صنعتی نگهداری می‌شوند. تخمین زده می‌شود که بیش از ۵ میلیارد لیتر مایعات خطرناک در این دریاچه‌ها نگهداری می‌شود.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More