شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز نگرانی چهارده کشور از گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره منشا کرونا و امتناع چین از ارائه اطلاعات

چهارده کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، ژاپن،نروژ و دانمارک در بیانیه‌ای مشترک، گزارش سازمان بهداشت جهانی و چین درباره سرمنشا ویروس کرونا را نگران کننده خواندند و تاکید کردند که علاوه بر تاخیر در ارائه این گزارش، چین از ایجاد دسترسی کامل به اطلاعات و ارائه داده‌ها به تیم بازرسان امتناع کرده است.

در آخرین روز سال ۲۰۱۹ میلادی، مقام‌های چین پس از مدت‌ها تکذیب از شناسایی آنچه «چهار مورد ابتلا به یک بیماری ذات‌الریه ناشناخته» خبر دادند که چند ماه بعد به بزرگترین پاندمی یک صد سال گذشته تبدیل شد و تاکنون جان ۲ میلیون و ۷۹۷ هزار نفر را در جهان گرفته است.

در بیانیه مشترک آمریکا و ۱۳ کشور دیگر که روز سه شنبه ۱۰ فروردین منتشر شد، این چهارده کشور ابراز نگرانی کردند که گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد منشا ویروس کرونا که منجر به همه‌گیری جهانی سارس‌کوو۲ شد، علاوه بر آنکه با تاخیر مواجه شده، از دسترسی کامل به اطلاعات و داده‌ها برخوردار نیست.

این بیانیه را ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، اسرائیل، استونی، ژاپن، لیتوانی، لتونی، نروژ، کره جنوبی، اسلوونی و بریتانیا امضا کرده‌اند.

چهارده کشور در بیانیه مشترک خود تاکید کردند که ضروری است نگرانی‌های خود را از اینکه بررسی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در مورد منشا ویروس کرونا با تاخیر قابل توجه و عدم دسترسی به نمونه‌ها و داده‌های اصلی و کامل مواجه شده است.

در این بیانیه با تاکید بر ادامه تحقیقات درباره منشا همه‌گیری کرونا، خواهان تعهد سازمان بهداشت جهانی و کشورهای عضو برای دسترسی به موقع و شفافیت به داده‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا شد.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که تدروس آدانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد چین از ارائه «داده‌های خام» به تیمی از بازرسان این سازمان که برای یافتن منشا کرونا به چین سفر کرده بود، خودداری کرده است.

پیش‌تر نیز گفته شده بود که این داده‌ها می‌توانست به یافتن سرنخ بزرگ‌ترین همه‌گیری قرن اخیر کمک کند اما به گفته رییس سازمان بهداشت جهانی، چین از ارائه این داده‌ها به تیم بازرسان سازمان بهداشت جهانی امتناع کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دو روز قبل اقدام به انتشار بخش‌هایی از مطالعه مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین دربار منشا ویروس حاکی از آن است که منشا ویروس کرونا از آزمایشگاه بعید بوده و انتقال آن از خفاش به انسان یا یک حیوان دیگر، بسیار محتمل‌تر است. 

آسوشیتدپرس همزمان تاکید کرده بود که در این تحقیق به فرضیه «شیوع آزمایشگاهی» ویروس کرونا کمتر پرداخته شده و بیشتر بر مواردی نظیر انتقال ویروس از طریق بازار محصولات دریایی متمرکز شده است و یافته‌های آن، آگاهی کمی در مورد چگونگی پیدایش این ویروس ارائه می‌دهد و سوال‌های بسیاری را بی‌پاسخ می‌گذارد.

آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده، در واکنش به این گزارش گفت که مایل است پیش از تصمیم‌گیری درباره اعتبار این پژوهش، از اطلاعات خام گزارش و نحوه و میزان دسترسی پژوهشگران اعزامی سازمان بهداشت جهانی به چین، بیشتر بداند.

یکی از محققان اعزامی سازمان بهداشت جهانی به چین به رویترز گفت که چین از ارائه اطلاعات خام در مورد موارد اولیه ابتلا به کرونا در این کشور به تیم بازرسان سازمان جهانی بهداشت خودداری کرده است و با چنین اقدامی تلاش‌ها برای پی بردن به چگونگی آغاز همه‌گیری جهانی کرونا را پیچیده کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More