شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابتلای مزمن به کرونا سیستم بدن را درگیر و درمان را با چالش مواجه می‌کند

به‌تازگی مقاله‌ای پژوهشی در نشریه پزشکی نیچر منتشر شده است که به آثار بلندمدت کرونا بر تمام بدن و چالش‌های بهبود افرادی که بیماری در آن‌ها مزمن شده است می‌پردازد.

این پژوهش افرادی را که به شکل طولانی و مزمن به کرونا مبتلا می‌شوند به‌تفصیل بررسی کرده است.

کتریک سگال، متخصص سرطان‌شناسی و یکی از نویسنده‌‌های این مقاله پژوهشی، می‌گوید با شناسایی تاثیر این ویروس بر دستگاه‌های گوناگون بدن، مراقبت و درمان چندگانه ضروری و بدیهی است.

وضعیت بیشتر بیمارانی که کرونا در آن‌ها مزمن شده است آن‌قدر وخیم نمی‌شود که در بیمارستان بستری شوند، اما یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که علائم بیماری در یک‌سوم بیماران بستری مزمن می‌شود. به عقیده نویسنده‌های این مقاله پژوهشی، مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا با ترخیص از بیمارستان به پایان نمی‌رسد.

شایع‌ترین علائم ابتلای مزمن به کرونا خستگی، تنگی‌نفس، گیجی، از دست دادن بویایی یا چشایی، اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) است.

گرگ ونیشکچورن، پزشک متخصص در کلینیک مایو در مینه‌سوتا، می‌گوید برخی از مبتلایان که علائم کرونا در آن‌ها مزمن شده است دچار سوءتغذیه می‌شوند.

به عقیده او، این سوءتغذیه شاید به‌دلیل به خستگی و بی‌رمقی باشد که میل به آشپزی و اشتها را از آن‌ها می‌گیرد یا به‌دلیل ادامه عارضه بویایی و چشایی را از دست می‌دهند.

به گفته سگال، حدود یک‌سوم افراد مبتلا به کرونا وجود علائم مزمن را گزارش کرده‌اند اما بسیاری از افراد شاید دچار خستگی و گیجی باشند بدون‌ این‌که مطلع باشند کرونا در آن‌ها مزمن شده است. او در ادامه اضافه کرد بنابراین، اگر فردی علائمی دارد که هیچ توجیه دیگری ندارد، شاید بهتر باشد کرونا را در نظر گرفت.

ونیشکچورن می‌گوید پژوهش‌های آتی باید روی اتفاقی که در سطح سلولی می‌افتد و به علائم بلندمدت کرونا منجر می‌شود متمرکز باشد زیرا به درمان موثرتر کمک می‌کند.

ماه گذشته، موسسه ملی سلامت آمریکا یک میلیارد دلار به پژوهش در مورد علائم مزمن کووید‌ـ‌۱۹ اختصاص داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More