شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم را تا نزدیک به سطح تولید سلاح افزایش داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را تا نزدیک به سطح لازم برای تولید سلاح هسته‌ای افزایش داده است.

طبق این گزارش که به مشاهده رویترز رسیده، ایران قبلا از یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای آی آر-۶ برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد استفاده می‌کرد، اما الان علاوه بر آن، از یک مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای آی آر-۴ نیز برای غنی‌سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به گزارش رویترز گفت: «تا وقتی اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی پیگیری می‌‌کند.»

سعید خطیب‌زاده، گفت: در صورتی‌که سایر طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و آمریکا نیز به صورت کامل، موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها را مرتفع کند، همه اقدامات‌ کاهشی ایران در برجام، برگشت‌پذیر خواهند بود.

روز دوشنبه نیز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به کشورهای عضو این سازمان عنوان کرد که ایران در تولید اورانیوم غنی شده فلزی پیشرفت کرده است.

گزارش روز دوشنبه آژانس گفت: «در ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ [۲۳ مرداد] آژانس تایید کرد که ایران برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم غنی‌شده تا غلظت ۲۰ درصد یو-۲۳۵، مقدار ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد یو-۲۳۵ را در حالت تترافلورید اورانیوم مورد استفاده قرار داده است.»

آژانس خاطرنشان کرد که این مرحله سومین گام از طرح چهار مرحله‌ای ایران برای تولید صفحه سوخت رآکتور است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فوریه ۲۰۲۱، از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از برجام خارج کرد، ایران دو هزار و ۹۶۸ کیلوگرم اورانیوم با درجه غنای پایین را ذخیره کرده، که این میزان ۱۴ برابر میزان مجاز تحت توافق هسته‌ای است.

به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از کارشناسان هسته‌ای، خلوص این میزان ذخیره شده ۲۰ درصد است، اما اگر ایران بخواهد همین مقدار را تا ۹۰ درصد غنی‌سازی کند، برای ساخت سه سلاح هسته‌ای سوخت هسته‌ای کافی در اختیار خواهد داشت.

طبق این گزارش، کارشناسان بر سر اینکه چقدر طول می‌کشد تا ایران یک کلاهک هسته‌ای بسازد اختلاف دارند. برخی مقام‌های غربی معتقدند اگر از خارج برای ایران اختلالی ایجاد نشود، جمهوری اسلامی می‌تواند در عرض دو تا سه سال کلاهک هسته‌ای بسازد.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More