شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آنگلا مرکل: اروپا به برجام پایبند خواهد ماند

 

صدر اعظم آلمان اعلام کرد که به رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، آلمان به برجام متعهد خواهد ماند.

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، آنگلا مرگل، صدراعظم آلمان ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده که کشورش به همراه فرانسه و بریتانیا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند.

مرکل همچنین با اشاره به «جدی‌خواندن خروج آمریکا از برجام» افزود که «ما به توافق هسته‌ای متعهد خواهیم ماند و تمام توان‌مان را به کار خواهیم گرفت تا ایران به تعهدات خود در برجام وفادار بماند».

مرکل همچنین گفت که برجام را نباید زیر سوال برد ولی باید بر سر توافق‌نامه‌ای دیگر صحبت کرد که مسائل گسترده‌تری را در بر بگیرد.

این در حالی است که یک سخنگوی اقصادی دولت آلمان گفت که آلمان در حال پیگیری چگونگی تاثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های آلمانی است. این مقام دولتی همچنین گفته که تحریم‌ها بیشترین تاثیر را روی بانک‌ها خواهند گذاشت.

از طرفی دیگر، در پی خروج آمریکا از برجام، سخنگوی دولت فرانسه گفت اروپا آماده است از  هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی آمریکا که منافع این اتحادیه را به خطر بیاندازد به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

همچنین بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز ضمن تاکید بر ماندن کشورش در برجام، گفت که از ایران می‌خواهد تا با خویشتن‌داری نسبت به خروج آمریکا از برجام  واکنش نشان دهد.

وزیر امورخارجه بریتانیا گفت دولت آمریکا باید با دقت توضیح دهد که برای برخورد با ایران در آینده چه طرح و برنامه‌ای دارد.

او ضمن تاکید بر اینکه کشورش همه تلاش خود را کرد تا آمریکا از برجام کنار نکشد، گفت «دنیا باید از دونالد ترامپ بخواهد تا به وعده خود برای یافتن راه‌حلی تازه برای مساله ایران عمل کند».

بوریس جانسون همچنین با اشاره به تلاش لندن برای حفظ منافع تجاری بریتانیا در تهران، افزود که «بریتانیا سعی خواهد کرد تا ضمن حفظ محدودیت‌ها در برنامه اتمی ایران، مردم ایران نیز همچنان از رفع تحریم‌ها منفعت ببینند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More