شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکن کنسرواتیو: جهان وارد دوران پسا- لیبرال شده است

 

نشریه تحلیلی آمریکن کنسرواتیو در شماره امروز خود یکشنبه ۲۸ خرداد می‌نویسد تحولات سال‌های اخیر بیانگر این واقعیت است که جهان امروز وارد دورانی شده است که بهترین صفت آن 'پسا- لیبرال' است.

آمریکن کنسرواتیو می‌نویسد: «پروفسور جان ایکینبری (John Ikenberry ) از دانشگاه پرینستون آمریکا که یکی از مدافعان سرسخت سیاست‌های باز و دموکراتیک مبتنی بر قوانین اجتماعی در جامعه جهانی است می‌گوید از دو قرن اخیر در آینده باید به عنوان 'تسلط و فراز لیبرالیسم' یاد شود».

به گفته ایکنبری، محافظه‌کاران سنتی لیبرال‌های اقتصادی شده‌اند، سوسیالیست‌ها سوشیال‌لیبرال شده‌اند، نهادهای جهانی که امور بین‌الملل را تنظیم می‌کنند تقویت پیدا کرده‌اند و ارزش‌های لیبرالی در سراسر جهان هواخواه پیدا کرده است.»

به گفته آمریکن کنسرواتیو، برگزیت و پیدایش دونالد ترامپ بسیاری را بر این عقیده انداخته است که لیبرالیسم در بحران فرو رفته است، اما ایکنبری با این امر مخالفت می‌کند. او می‌گوید بحران در لیبرالیسم خودش مشوّقی برای جوامع انسانی می‌شود تا برای رفع بحران لیبرالیسم به همکاری‌های نزدیک‌تری دست بزنند.

ایکنبری معتقد است: «لیبرالیسم فلسفه‌ای سیاسی است که ریشه در دوران و عصر روشنایی در غرب دارد. با اینکه لیبرالیسم مغرب‌زمین دستاوردهای عظیمی در دادن آزادی‌های فردی، توجه به عقلانیت، آفریدن دولت- ملت، آزادی و رهایی زنان و اقلیت‌ها و پاسداری از حقوق بشر را داشته است، اما در مسیر تحول خود با تضادهای جدید روبرو شده است.

بزرگترین مشکل لیبرالیسم این ایده بوده است که گویا جامعه مجموعه‌ای از افراد معقول و هم‌سطح تشکیل می‌شود. یکی دیگر از اشتباهات لیبرالیسم این بوده است که نگاهی طبقه‌بندی‌شده به ساختار جامعه انسانی دارد و فکر می‌کند اگر سازمان‌های دموکراتیک ارزش‌های لیبرالیسم را تشویق بکنند همه لیبرال می‌شوند. اما با ظهور ایدئولوژی‌های غیردموکراتیک در گوشه و کنار جهان، به نظر می‌رسد لیبرالیسم مغرب‌زمین در محاصره‌ای تاریخی قرار گرفته است.

ما اکنون با کشورهایی روبرو هستیم که رهبران سیاسی و عمیقاً ایدئولوژیک آنها ارزش‌های لیبرالیسم را مخالف و در تضاد با سیاست‌های خارجی خودشان می‌بینند.

برای پیروزی و ادامه لیبرالیسم غرب ناچار به مقابله با آنها می‌باشد اما هیچ چیز در این زمینه تضمین شده نیست.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More