شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکن کانسرواتیو: جنگ میان ایران و آمریکا محتمل به‌نظر می‌رسد

 

نشریه آمریکن کانسرواتیو در شماره امروز خود جمعه پنجم آبان،  در مقاله‌ای اختصاصی به قلم هری جی. کازیانیس، مدیر مطالعات دفاعی آمریکا در 'مرکز منافع ملی' آورده است که جنگ میان ایران و آمریکا محتمل به‌نظر می‌رسد.

کازیانیس در مقاله خود می‌گوید: «من و همکارانم یک جنگ تخیّلی را میان ایران و آمریکا در سیستم‌های دفاعی مرکزمان به‌پیش بردیم. ما باید مطمئن شویم که این جنگ در همان سطح تخیّل باقی می‌ماند، زیرا پایان آن وحشتناک بود.»

کازیانیس آنگاه می‌پرسد: «آیا جنگ با ایران اجتناب ناپذیر است؟ ما در فاصله دو ساختمان آنطرف‌تر از کاخ سفید هستیم و می‌توانم صادقانه به همه بگویم که بله: محتمل به‌نظر می‌رسد.»

کازیانیس آنگاه چنین ادامه می‌دهد: «صحبت میان سران واشنگتن، مسئولان سیاست خارجی، و کادرهای رسانه‌ای و خبرنگارها بسیار شبیه همان دورانی است که در سال ۲۰۰۲ به جنگ با عراق ختم شد. و همه ما می‌دانیم که آن چه فاجعه‌ای آفرید.

برای همین است که من شدیداً وحشت‌زده هستم.

اگر تا امروز هم مشخص نشده است، نابود کردن توافق هسته‌ای از سوی دولت ترامپ هیچ ربطی به پای‌بندی ایران به آن ندارد و لازم است جمهوری‌خواهان آمریکا به این حقیقت اعتراف کنند. نابود کردن توافق هسته‌ای در واقع راضی کردن آن وسوسه و خواست نئوکان‌هایی است که آرزویشان جمع کردن بساط رژیمی است که ما از آن نفرت داریم و برنامه‌هایی دارد که ما از آنها بیشتر نفرت داریم.

صادقانه گفته باشم، من هیچ عشق و علاقه‌ای به ملتی که صبح تا شب مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می‌گوید ندارم، اما باتوجه به مشکلات متعددی که آمریکا در حوزه سیاست خارجی خود با آن در حال حاضر روبروست، به‌ویژه رژیم یاغی کره شمالی، گفتن اینکه ما واقعاً اولویت‌های مهمتری داریم هم حق مطلب را بیان نمی‌کند.

واقعیت اینست که در حال حاضر ایران مهمترین مشکل آمریکا نیست و تمرکز بیش از حد و وسواس در مورد برخورد با آن در واقع دست آمریکا را از حل مشکلات بسیار بزرگتری کوتاه می‌کند. مشکلاتی مانند، کره شمالی، قدرت‌یابی چین، ته‌مانده‌های داعش، توسعه‌طلبی روسیه و بسیاری دیگر از چالش‌هایی که امنیت و منافع آمریکا را تهدید می‌کنند.

اما خبر خوب در حال حاضر این است که جنگ ایران و آمریکا علیرغم محتمل بودن، آنی به‌نظر نمی‌رسد. اما اگر اتفاق بیفتد، از من قبول کنید، شبیه هیچ جنگی در گذشته نخواهد بود.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More