شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا پیش‌نویس جدید تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت ارائه کرد

آمریکا  یک پیش‌نویس جدید قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در چهار بند به اعضای شورای امنیت سازمان ملل  ارسال کرد.

به گزارش رویترز، براساس این پیش‌نویس تحریم تسلیحاتی علیه ایران تا زمان تصمیم‌گیری جدید شورای امنیت سازمان ملل در این ارتباط، تمدید خواهد شد.

این متن همچنین تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را «برای حفظ صلح و امنیت جهانی ضروری» خوانده است. 

ایالات متحده از اعضای شورای امنیت خواسته تا ساعت ۱۰صبح چهارشنبه به وقت محلی در مورد این متن اظهار نظر کنند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد اگرچه این متن این شانس را دارد که از سوی اعضای بیشتری از شورا حمایت شود، اما هنوز هم مشخص نیست که بتواند حداقل ۹ رای موافق از مجموع ۱۵ رای را به دست آورد.

این دیپلمات‌ها همچنین گفتند احتمال اینکه آمریکا بتواند روسیه و چین را متقاعد کند که از حق وتوی خود استفاده نکرده و رای ممتنع بدهند منتفی است.

به موجب توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی پس از ۱۳ سال در مهر ماه پایان می‌یابد. از آنجا که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد عضوی از این توافق به شمار نمی‌آید و قصد دارد از طریق شورای امنیت تمدید تحریم‌های ایران را پیگیری کند.

آمریکا همچنین در نظر دارد در صورت شکست پیش‌نویس قطعنامه خود در شورای امنیت، سازوکار موسوم به «ماشه» در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، را فعال کرده و تا امکان بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ایِ پیشا‌برجام، به وجود آید.

ایران و متحدان راهبردی کنونی‌اش، چین و روسیه، بر این پای می‌فشارند که با خروج آمریکا از برجام، حق این کشور نیز برای استفاده از سازوکاری که می‌تواند به بازگشت قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های هسته‌ای منتهی شود، از میان رفته است.

مکانیسم ماشه فرآیندی است که به موجب آن اگر یکی از طرف‌های برجام به این نتیجه برسد که طرف دیگر به تعهدات خود در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به یک کمیسیون مشترک، که در چارچوب برجام و با هدف نظارت بر اجرای آن تاسیس شده، شکایت کند.

در صورتی‌که این کمیسیون نتواند در مدت ۳۵ روز موضوع شکایت را حل و فصل کند، شاکی می‌تواند این امر را به عنوان دلیلی بر توقف اجرای تعهدات برجام تلقی کرده و موضوع را به شورای امنیت اطلاع دهد. در این صورت، شورای امنیت نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره ادامه تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها تصمیم بگیرد.

بنابر سازوکار ماشه، اگر در این مدت شورای امنیت نتواند در این مورد قطعنامه صادر کند، کل تحریم‌های این شورای که قبل از برجام اعمال شده بود به طور خودکار بازمی‌گردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More