شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا و بریتانیا سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در روسیه را به شدت محکوم کردند

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به شدت اقدام دولت و دستگاه‌های امنیتی روسیه در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات روز شنبه را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری همه بازداشت‌شدگان و همچنین الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین، شدند.

در جریان تظاهرات هواداران الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت ولادیمیر پوتین، که اکنون در بازداشت به سر می‌برد، نیروهای پلیس روسیه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر را اغلب همراه با ضرب و جرح معترضان، بازداشت کردند. این نیروها همچنین بسیاری از معترضان را مقابل دوربین‌های تلویزیونی آماج حمله و ضرب و جرح قرار دادند.

بر اساس اعلام یک سازمان غیردولتی (OVD-info) که بازداشت‌های معترضان در اعتراض‌های مختلف را دنبال می‌کند، تا شامگاه شنبه حدود ۳ هزار و ۳۲۴ نفر از معترضان در روسیه بازداشت شده‌اند که از این تعداد یک هزار و ۳۲۰ نفر در مسکو و ۴۹۰ نفر در سن پترزبورگ بازداشت شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با محکوم کردن خشونت علیه معترضان و روزنامه‌نگاران در جریان تظاهرات حمایت از الکسی ناوالنی، از مقام‌های روسیه خواست بازداشت‌شدگان را بدون قید و شرط آزاد کنند.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد که معترضان از حقوق جهانشمول خود [برای اعتراض] استفاده کرده‌اند.

همزمان دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اقدام مقام‌های روسیه در سرکوب خشونت‌آمیز علیه معترضان و روزنامه‌نگاران را محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا قویا به‌کارگیری روش‌های خشن علیه معترضان و روزنامه‌نگاران در شهرهای روسیه را محکوم می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده است که قبل از حوادث روز شنبه نیز «دولت روسیه از طریق آزار و اذیت سازمان دهندگان اعتراض‌ها، تهدید پلاتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و دستگیری پیشگیرانه شرکت‌کنندگان احتمالی» به دنبال سرکوب حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان بوده است.

وزارت خارجه آمریکا افزود که این اقدامات دولت روسیه، ادامه سال‌ها محدودیت‌‌های در حال گسترش و اقدامات سرکوبگرانه علیه جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و مخالفان سیاسی است.

در این بیانیه تاکید کرد که اقدام مداوم برای سرکوب حقوق شهروندان روسی برای اعتراضات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، دستگیری الکسی ناوالنی، چهره شاخص مخالفان دولت روسیه و سرکوب اعتراض‌های بعد از بازداشت ناوالنی، همگی نشانگر اعمال محدودیت‌های بیشتر در مورد جامعه مدنی و سرکوب آزادی‌های بنیادی است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده که حقوق شهروندان روس برای تجمع و اعتراض مسالمت‌آمیز و حق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، نه تنها در قانون اساسی روسیه، بلکه در بیانیه جهانی حقوق بشر و الزامات بین‌المللی مرتبط با آن به عنوان حقوق و آزادی‌‌های سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که «ما از مقام‌های روسیه می‌خواهیم که همه بازداشت‌شدگانی را که در حال عمل به حقوق جهانشمول خود [برای تجمع و اعتراض] بودند را آزاد کند و می‌خواهیم که الکسی ناوالنی فورا و بدون قید و شرط آزاد شود».

در این بیانیه، همچنین وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که «ما از روسیه می‌خواهیم با تحقیق جامعه بین‌المللی در مورد مسمومیت الکسی ناولنی همکاری کامل کند و به شکل معتبری در مورد استفاده از سلاح شیمیایی [علیه مخالفان] در خاک خودش توضیح دهد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه تاکید کرد که «ایالات متحده شانه به شانه در کنار متحدان و شرکایش در دفاع از حقوق بشر، چه در روسیه یا هر جای دیگری که حقوق بشر در معرض تهدید باشد، می‌ایستد.

تظاهرات هواداران پس از آن برگزار شد که الکسی ناوالنی، که در تابستان گذشته هدف یک حمله سمی قرار گرفته و پس از طی دوره درمان در آلمان، تصمیم خود برای بازگشت به روسیه را عملی کرد اما بلافاصله پس در فرودگاه بازداشت و زندانی شد.

در پیامد بازداشت ناوالنی و تعدادی دیگر از هواداران او، روز شنبه تظاهرات هواداران او و مخالفان دولت پوتین در ده‌ها شهر روسیه، از جمله مسکو برای آزادی این چهره مبارز برگزار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More