شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا و اسرائیل نخستین نشست استراتژیک خود را در مورد مسائل امنیتی منطقه و ایران برگزار کردند

نخستین نشست کارگروه‌ مشورتی استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل به ریاست جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و همتای اسرائیلی‌ او، مئیر بن شبات به صورت مجازی برگزار شد و طرفین در این جلسه چالش‌های امنیتی منطقه، از جمله جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بررسی کردند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرفین دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات امنیتی منطقه که دوکشور در آنها منافع و نگرانی‌های مشترک دارند، از جمله ایران، را مطرح کردند و بر عزم مشترک خود برای مقابله با این چالش‌ها و تهدیداتی که منطقه با آن مواجه است تاکید کردند.»

پیش از جلسه روز پنج‌شنبه، سالیوان و بن‌شبات طی دو تماس طولانی جداگانه با یکدیگر تبادل‌نظر کرده‌ بودند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش داده‌اند که در روزهای گذشته یک هیات از مقامات اسرائیلی در سفری به واشینگتن مواضع اسرائیل در مورد مناسبات آتی آمریکا با ایران را به اطلاع مقامات ایالات متحده رسانده‌اند.

نشست کارگروه مشورتی استراتژیک آمریکا و اسرائیل یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان ایالات متحده تاکید کرد که دولت بایدن متعهد است پیش از هر توافقی با ایران در مورد مساله هسته‌ای این‌ کشور، با اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس رایزنی کند.

آنتونی بلینکن با تاکید براینکه آمریکا با گستره وسیعی از اقدامات جمهوری اسلامی، از جمله حمایت از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک و سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه «مشکلات بنیادین» دارد، گفت: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست‌یابد یا در آستانه آن قرار گیرد، مصونیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با پایگاه خبری آکسیوس گفت نه ایالات متحده و نه اسرائیل مایل نیستند به اختلافاتی که پیش از به امضا رسیدن برجام در مورد برنامه هسته‌ای ایران داشتند بازگردند.

روز پنج‌شنبه نیز وال‌استریت ژورنال با اشاره به گشوده شدن جبهه تازه‌ درگیری میان ایران و اسرائیل به نقل از مقام‌های آمریکایی و منطقه‌ای گزارش داد که اسرائیل از زمستان ۹۸، اواخر سال ۲۰۱۹، تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی عازم سوریه را که بیشترشان حامل نفت ایران بودند، هدف قرار داده است.

بنابر این گزارش، مقام‌های آمریکایی گفتند که در مواردی از این حملات دریایی، اسرائیل اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای انتقال محموله‌های تسلیحاتی در منطقه را نیز هدف قرار داده است.

این گزارش به نقل از یک منبع آگاه افزود: آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ از این حملات «به صورت تاکتیکی» حمایت می‌کرد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر مخالفت واشینگتن با این حمله‌ها وجود ندارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More