شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا و اروپا صدور حکم زندان برای ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین را محکوم کردند

در پی اقدام دادگاهی در روسیه در صدور حکم زندان علیه الکسی ناوالنی، آمریکا، اروپا، بریتانیا و کانادا این حکم را محکوم کردند و خواستار آزادی سریع رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین و سایر معترضانی شدند که طی روزهای اخیر در سراسر روسیه دستگیر شده‌اند.

بر اساس حکم دادگاه، ناوالنی به دلیل نقض شرایط آزادی مشروط خود به تحمل سه سال و نیم زندان متهم شده، اما به گفته وکلای او، با توجه به اینکه ناوالنی بخشی از این مدت را به صورت حبس خانگی سپری کرده، به مدت دو سال و هشت ماه در زندان خواهد بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از صدور حکم زندان برای ناوالنی، خواستار آزادی سریع او و صدها نفری شد که در روزهای اخیر در اعتراضات سراسری روسیه دستگیر شده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صدور حکم زندان برای ناوالنی را «به سخره گرفتن تعهد روسیه به حاکمیت قانون» خواند و از مسکو خواست فورا ناوالنی را آزاد کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ضمن محکوم کردن حکم زندان ناوالنی، آن را غیرقانونی خواند و از مسکو خواست خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت آمیز را متوقف کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در توییتی صدور حکم زندان برای ناوالنی را «بی‌شهامتی محض» توصیف کرد و گفت این حکم «ابتدایی ترین استانداردهای عدالت» را نقض می‌کند.

همزمان دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی «فوری و بی قید و شرط» ناولنی و تمام معترضان و روزنامه‌نگارانی شد که طی دو هفته اخیر در روسیه بازداشت شده‌اند. راب حکم زندان ناولنی را نقض «ابتدایی ترین تعهدات» روسیه خواند.

وزارت خارجه کانادا نیز با محکوم کردن صدور حکم زندان ناوالنی، از مسکو خواست «کلیه افرادی را که به دلیل توسل به حق قانونی خود به صورت غیرعادلانه بازداشت شده‌اند» آزاد کند.

وزیران خارجه لتونی و لیتوانی نیز از اتحادیه اروپا خواستند روسیه را به دلیل صدور حکم زندان علیه ناوالنی تحریم کنند و خواستار آزادی سریع او شدند.

ناوالنی که پس از مسمومیت با عامل اعصاب نوویچوک برای معالجه به آلمان رفته بود، پس از بازگشت به روسیه بازداشت شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More