شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا مجوز فروش فن‌آوری هسته‌ای به عربستان صادر کرده است

 

دولت آمریکا کمی پس از مرگ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در ترکیه، مجوز فروش فن‌آورهسته‌ای به عربستان سعودی صادر کرده است.

تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا، روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد اعلام کرد که در تاریخ‌های ۲۶ مهرماه و ۲۹ بهمن‌ماه گذشته وزارت انرژی دولت ترامپ، رییس جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده، دو مجوز برای فروش و انتقال اطلاعات و فن‌آوری هسته‌ای به عربستان صادر کرده است.

بنا بر گزارش‌ها جمال خاشقچی در دهم مهرماه پیش در کنسولگری ترکیه در استانبول به قتل رسید. رخدادی که به انتقادهای گسترده از عربستان سعودی و رویکرد دولت ترامپ در قبال این آن انجامید.

سناتور دموکرات ویرجینیا گفته است که جزئیات این مجوزهای صادر شده را دیده و گفته که این اطلاعات در پاسخ به درخواست او از سوی وزارت انرژی در اختیار او قرار گرفته است.

ریک پری، وزیر انرژی دولت ترامپ، پیشتر نیز خبر صدور مجوزهایی برای انتقال فن‌آوری هسته به عربستان را تایید کرده بود.

در آمریکا، مجوزهایی که زیر عنوان «بخش ۸۱۰» برای فروش دانش و فناوری هسته‌ای به طرف‌های خارجی صادر می‌شوند؛ به طور عمومی در بخش ویژه‌ای در خود وزارت انرژی ایالات متحده در دسترس عموم قرار می‌گیرند. در حالی که خبر صدور این مجوزها تا روز پنجشنبه نهم فرودین‌ماه گذشته اعلام نشده بود.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه هشتم فروردین در گزارشی به نقل از وزیر انرژی دولت ترامپ نوشت بود: «مجوزهایی که او صادر کرده است شامل انتقال مواد یا تجهیزات هسته‌ای نمی‌شود.»

رویترز در گزارشی که هشتم فرودین‌ منتشر کرد نوشته بود به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد وزارت انرژی ایالات متحده با هدف کمک به ساخت دستکم دو نیروگاه اتمی در عربستان ، مجوزهایی در اختیار چند شرکت آمریکایی قرار داده است تا به عربستان سعودی فناوری اتمی بفروشند. به نام این شرکت‌ها اشاره‌ای نشده است.

شرکت‌هایی آمریکایی که برایشان مجوز صادر شده است از وزارت انرژی دولت ترامپ خواسته بودند تا خبر صدور این مجوزها محرمانه بماند و علنی نشود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More