شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا مجوز تراکنش‌ها و فعالیت‌های مربوط به مقابله با کرونا را برای سوریه، ایران و ونزوئلا صادر کرد

وزارت دارایی آمریکا از صدور مجوز برای انجام تراکنش‌ها و فعالیت‌های مربوط به مقابله با کرونا برای سوریه، ایران و ونزوئلا خبر داد که ارائه محصولاتی همچون ماسک صورت، دستگاه تنفس مصنوعی و واکسن را به این سه کشور تسهیل می‌کند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر از نهادهای بین‌المللی که مایل به ارسال کمک‌های لازم برای مقابله با کرونا به ایران، سوریه و ونزوئلا هستند خواست از این «معافیت‌ها، استثنائات و مجوزهای ارائه شده در ارتباط با کمک‌های انسان‌دوستانه» استفاده کنند.

این بیانیه در عین حال به لغو این تحریم‌ها اشاره‌ای نکرده است.

طبق استثنائات عمومی که وزارت دارایی آمریکا برای ایران ارائه کرده، «کلیه تراکنش‌ها و فعالیت‌های مربوط به صادرات، صادرات مجدد، فروش یا عرضه مستقیم یا غیر مستقیم کالاها و فناوری‌های لازم برای جلوگیری، تشخیص یا درمان کرونا» با دولت ایران مجاز است.

طبق این بیانیه، برخی از تراکنش‌های مرتبط با مقابله با کرونا که تاکنون به دلیل تحریم‌های بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران ممنوع بودند، مجاز خواهند بود.

در مجوزهای ارائه شده برای ونزوئلا، علاوه بر مجاز شدن انجام تراکنش‌های مرتبط با مقابله با همه‌گیری کرونا برای بانک‌های ونزوئلا، دولت این کشور نیز اجازه چنین تراکنش‌هایی را پیدا کرده است.

مقام‌های ونزوئلا هفته گذشته اعلام کرده بودند که نتوانسته‌اند پرداخت ۱۰ میلیون دلار برای خرید واکسن از برنامه جهانی واکسیناسیون کوواکس را تکمیل کنند، زیرا بخشی از مبالغ منتقل شده مسدود شده‌اند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در اولین روز آغاز به کار خود در ماه ژانویه اعلام کرده بود که دولت او قصد دارد تحریم‌های ایالات متحده علیه سایر کشورها را مورد بازبینی قرار دهد تا اطمینان حاصل کند این تحریم‌ها روند انتقال کمک‌های مربوط به مقابله با کرونا را مختل نمی‌کنند.

دولت قبلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ به دلیل مخالفتش با کاهش تحریم‌ها علیه کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا در دوران شیوع کرونا، مورد انتقاد شدید گروه‌های مدافع حقوق بشر قرار داشت.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More