شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد

رسانه های ایران به نقل از حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام کردند در صورتی که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد؛ ایران هم نظامیان آمریکا را در کنار داعش در فهرست سیاه ِ تروریست‌ها قرار می‌دهد. 

ایالات متحده قرار است به زودی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد.

تاکنون هیچ کدام از مقام‌های نظامی ایران نسبت به خبر قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی واکنشی نشان نداده‌اند. 

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز جمعه ۱۶ فروردین‌ماه در گزارشی نوشت که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در حال آماده شدن برای قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سه مقام آمریکایی که نامی از آن‌ها برده نشده است؛ در گزارشی نوشت که این برای نخستین بار است که ایالات متحده نیروی نظامی یک کشور دیگر را در لیست سازمان‌‌های تروریستی خارجی قرار می‌دهد.

به گفته منابع رویترز، انتظار می‌رود وزارت خارجه آمریکا دوشنبه این هفته، به طور رسمی این خبر را اعلام کند. بر اساس اختیاراتی که در قانون موسوم به کاتسا، در تابستان ۲۰۱۷، آمده است؛ رییس جمهوری آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را به طور یک جانبه علیه نیروهای سپاه پاسداران وضع کند یا با این هدف، سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

پیش‌تر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود که پاسخ ایران به قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی «کوبنده» خواهد بود. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، نیز گفته بود در برابر این اقدام، ایران نیز «ارتش آمریکا» را به مثابه نیروهای «داعش» در نظر خواهد گرفت.

قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، می‌تواند به افزایش تنش، به ویژه در مناطقی مانند خلیج فارس، که هم نیروهای آمریکایی و هم نیروهای سپاه پاسداران حضور دارند؛ بیانجامد. ایالات متحده پیش‌تر نیروی قدس سپاه پاسداران، شاخه برون‌مرزی سپاه، را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده بود.

روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، طی فرمانی به «شورای انقلاب» در اردی‌بهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ این نهاد نظامی را تاسیس کرد. در حال حاضر فرماندهی کل نیروهای سپاه بر عهده  محمدعلی جعفری است. او از سال ۱۳۸۶ به این سمت منصوب شده است. فرماندهی نیروی «سپاه قدس» نیز بر عهده قاسم سلیمانی است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More