شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا سخنان واعظی مبنی بر موافقت واشینگتن با لغو تحریم‌های نفتی ایران و بیت خامنه‌ای را رد کرد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنان رییس‌ دفتر حسن روحانی درباره موافقت صورت گرفته در مذاکرات وین مبنی بر لغو همه تحریم‌های نفتی و کشتیرانی ایران و برخی تحریم‌های بیت‌ علی خامنه‌ای را رد کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود در واکنش به اظهارات محمود واعظی، رییس‌ دفتر حسن روحانی، به رویترز گفت: «در گفت‌وگوهایی با این حد از پیچیدگی، مذاکره‌کنندگان سعی می‌کنند پیش‌نویس‌هایی را تهیه کنند که مسائل اصلی را در بر می‌گیرد، اما دوباره تاکید می‌کنم تا زمانیکه بر سر همه چیز توافق صورت نگیرد، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.»

واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به توافق در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها اعلام کرد علاوه بر موارد بیمه،‌ نفت و کشتیرانی، توافق شده که «برخی تحریم‌های مربوط به افراد و بیت رهبری» برداشته شود.

پیش از این ایران‌ اینترنشنال در گزارشی اعلام کرده بود که تحریم‌های بیت رهبر جمهوری اسلامی یکی از موارد اصلی اختلاف در مذاکرات وین است.

بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از یک مقام آگاه در دولت جو بایدن گزارش داد تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا به رهبری رابرت مالی، معاون ویژه ایالات‌متحده در امور ایران، آماده است از هفته آینده به محض اعلام آمادگی مقامات ایران، برای شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای احیای برجام به وین برود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز به شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت که هیات مذاکره‌کننده ایالات متحده برای شرکت در دور بعدی گفت‌وگوها درباره احیای برجام، به زودی به شهر وین باز می‌گردد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت دور بعدی گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام ممکن است دور پایانی این مذاکرات باشد و احتمال دارد چند هفته طول بکشد. او افزود اگر همه تصمیمات لازم اتخاذ شود و دستیابی به موفقیت نهایی اتفاق بیفتد، ممکن است این توافق طی چند روز از نظر فنی نهایی شود.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در نشست خبری با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما تصور می‌کنیم که شانس برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک، حتی بعد از انتخابات وجود دارد.»

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد آویو کوخاوی، رییس ستاد کل ارتش این کشور، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، طی نشستی درباره چالش‌های امنیتی منطقه از جمله «استقرار نظامی ایران در نقاط مختلف خاورمیانه و ناکامی‌های توافق هسته‌ای» گفت‌وگو کردند.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، آویو کوخاوی در جلسات آتی خود با مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا راه‌های احتمالی جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای نظامی را ارائه خواهد داد.

جروزلم پست نیز به نقل از یک منبع آگاه از دولت جو بایدن گزارش داد که ایالات متحده در تلاش است تا زمان انجام مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران را افزایش دهد تا بتواند در مورد موضع خود با دولت جدید اسرائیل مذاکره کند.

در همین حال، رووین ریولین، رییس‌جمهوری اسرائیل، پیش از سفر هفته آینده خود به واشینگتن، با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، دیدار کرد. دو مقام ارشد اسرائیل طی این نشست درباره موضوعاتی که انتظار می‌رود ریولین در دیدار با جو بایدن مطرح کند، از جمله توافق هسته‌ای ایران و وضعیت غزه تبادل نظر کردند.

آخرین دور این مذاکرات که در وین برگزار شد دور ششم آن بود. رهبر جمهوری اسلامی با آنکه اعلام کرده نمی‌خواهد این مذاکرات «فرسایشی» شود،‌ در جریان این مذاکرات عراقچی گفت گفت‌وگوها تا زمانی که لازم باشد ادامه پیدا می‌کند.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More