شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا دو زندان «قرچک» و «فشافویه» را تحریم می‌کند

 

دولت آمریکا بنا دارد دو زندان بزرگ استان تهران را در واکنش به بازداشت و سرکوب معترضان در ایران، در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد. «ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ»، یا زندان فشافویه، در جنوب شهر تهران و  زندان قرچک ورامین که ویژه زنان است، دو زندانی است که  در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرند.

پایگاه خبری هیل، شامگاه پنج‌شنبه چهاردهم آذر، به‌‌ نقل از برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، نوشت شرایط برای زندانیان و بازداشت‌شدگان در این دو زندان غیرقابل تحمل است و گزارش‌هایی از شکنجه زندانیان در این دو مرکز وجود دارد. به گفته هوک، ایالات متحده خواهان آزادی فوری بازداشت‌شدگان اخیر در ایران است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر نیز چندین فرد و نهاد دولتی در جمهوری اسلامی را به واسطه نقض حقوق بشر یا بر سر ادامه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

 به گفته رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، شرایط در زندان قرچک به گونه‌ای است که امکان تجاوز و قتل زندانیان وجود دارد. از زندان قرچک ورامین به عنوان بزرگ‌ترین زندان زنان ایران یاد می‌شود.

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از فعالان زن، از جمله سپیده قلیان، فعال مدنی و کارگری، از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی به این زندان فرستاده شده‌اند.

 

 

هوک روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا در خصوص برخورد حکومت جمهوری اسلامی با اعتراض‌های اخیر در ایران گفت: «به نظر می‌رسد رژیم بیش از هزار شهروند ایرانی را از زمان آغاز اعتراض‌ها کشته باشد.» به گفته هوک ده‌ها کودک ۱۴-۱۳ ساله نیز در جریان اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند.

پایگاه خبری هیل هم در گزارش شامگاه پنج‌شنبه خود، به نقل از هوک نوشت که وزارت خارجه آمریکا بیش از ۳۲هزار عکس، سند و گزارش از خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه تظاهرکنندگان دریافت کرده است.

هنوز هیچ آمار دقیق و رسمی از شمار دستگیرشدگان، کشته‌ها و زخمی‌های اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر نشده است. با این حال حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی گفته است که حدود هفت هزار نفر در جریان این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند.

بسیاری از گروه‌ها و فعالان حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که به سبب نبود سازوکارهای نظارتی مطمئن، امکان تکرار حوادثی که در بازداشتگاه «کهریزک» علیه برخی از معترضان در سال ۱۳۸۸ رخ داد هم‌اکنون نیز در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های مختلف در ایران وجود دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More