شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا در صدر ابتلا به ویروس کرونا در جهان؛ مبتلا شدن نخست وزیر بریتانیا

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز نیم میلیون نفر گذشته و شیوع این ویروس در آمریکا به حدی رسیده که این کشور را در صدر جدول آمار مبتلایان در میان کشورهای مختلف قرار داده است. کرونا گریبانگیر رهبران جهان هم شده و تاکنون نخست وزیر و ولیعهد بریتانیا را هم مبتلا کرده است.

در این شرایط، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که در تماس با شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین، «درباره جزئیات» شیوع ویروس کرونا گفت‌وگو کرده است.

ترامپ، روز جمعه هشتم فروردین، در توییتی نوشت: «چین چیزهای بسیاری را از سر گذرانده و به درک خوبی از ویروس رسیده است. ما به صورت تنگاتنگ با یکدیگر همکاری می‌کنیم. احترام فراوان!»

همزمان تلویزیون دولتی چین نیز، روز جمعه هشتم فروردین، اعلام کرد که رییس جمهوری این کشور، در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفته است که هر دو کشور «باید در برابر همه‌گیری کرونا متحد باشند».

این گفت‌وگوی تلفنی، اولین نشانه در جهت کاهش تنش میان دو کشور پس از آغاز بحران کرونا در جهان است. در هفته‌های اخیر، مقام‌های دو کشور بارها یکدیگر را به «پنهان‌کاری» در این زمینه متهم کرده بودند.

تلویزیون دولتی چین به نقل از رییس جمهوری این کشور اعلام کرد: «چین آماده است به ارائه اطلاعات و تجربیات خود به آمریکا ادامه دهد.»

رییس جمهوری چین همچنین در این گفت‌وگو نسبت به بهبود روابط دوجانبه با آمریکا ابراز امیدواری کرده است.

پیشتر ترامپ با «ویروس چینی» خواندن کرونا، چین را متهم کرده بود که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در این کشور، اطلاعات لازم را به جامعه جهانی ارائه نکرده است.

گفتگوی رهبران این دو کشور در حالی است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از ۸۵ هزار مورد رسیده و از تعداد مبتلایان در چین و دیگر کشورهای جهان پیشی گرفته است.

 

پس از ولیعهد بریتانیا، بوریس جانسون هم به کرونا مبتلا شد

آزمایش تشخیص ویروس کرونا بر روی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، مثبت اعلام شد و او در قرنطینه قرار گرفت.

جانسون، روز جمعه هشتم فروردین، با انتشار ویدیویی در حساب توییتر خود گفت: «در ۲۴ساعت گذشته، علائم خفیفی داشته‌ام و آزمایش ویروس کرونای من مثبت شده است.» 

او ادامه داد: «من اکنون خودم را در قرنطینه قرار داده‌ام، ولی به مدیریت دولت از طریق ویدیوکنفرانس، در زمانی که ما علیه این ویروس مبارزه می‌کنیم، ادامه می‌دهم.»

این در حالی است که دو روز پیش، کاخ سلطنتی بریتانیا اعلام کرد که شاهزاده چارلز، وارث تاج و تخت در این کشور، به کرونا مبتلا شده است. ولیعهد ۷۱ ساله بریتانیا نیز اکنون خود را در اسکاتلند قرنطینه کرده است.

تا روز جمعه، آمار مبتلایان به کرونا در بریتانیا به بیش از ۱۱هزار نفر رسید و از این میان ۵۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

افزایش آمار مبتلایان در آلمان

در پاریس نیز، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، شامگاه پنج‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ درباره ویروس کرونا خبر داد. مکرون در توییتر نوشت: «با دیگر کشورها، ما در روزهای آینده ابتکار مهمی را آماده می‌کنیم.»

با این حال، دولت کانادا، از طرح آمریکا برای اعزام نیروی نظامی به مرز دو کشور انتقاد کرد و آن را «غیرلازم» خواند. کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر کانادا گفت: «کانادا شدیدا با این طرح آمریکا مخالف است و این مخالفت را خیلی خیلی واضح اعلام کرده‌ایم.»

در اروپا، تعداد مبتلایان در آلمان از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت و موسسه فدرال روبرت کخ، روز جمعه اعلام کرد که آمار مبتلایان به ۴۲۲۸۸ نفر رسیده است. همچنین با مرگ ۵۵ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر، تعداد قربانیان کرونا در آلمان به ۲۳۵ نفر رسید.

در روسیه، نخست وزیر این کشور روز جمعه اعلام کرد که از روز شنبه همه رستوران‌ها و کافه‌های این کشور تعطیل خواهد بود.

اما شاید سخت‌ترین تدابیر در سنگاپور اتخاذ شده است. از این پس، اگر کسی در سنگاپور، در رستوران یا صف انتظار، به فاصله کمتر یک متر به دیگری نزدیک شود، با جریمه ۷ هزار دلار یا مجازات شش ماه زندان روبه‌رو خواهد شد.

پیشتر سنگاپور بارها را تعطیل کرده و تجمع بیش از ده نفر را خارج از محل کار یا مدارس ممنوع اعلام کرده بود.

اما به غیر از آمریکا، اروپا و آسیا، کرونا در آفریقا، فقیرترین قاره جهان نیز همچنان در حال گسترش است. کشور آفریقای جنوبی روز جمعه برای اولین بار اعلام کرد که دو نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More