شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا در حال بررسی همکاری اطلاعاتی بیشتر با عربستان‌ سعودی

 

مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای تبادل اطلاعاتی بیشتر با عربستان سعودی در پی حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور نفت‌خیز است.

این مقام‌ها توضیح نداده‌اند تا چه سطحی از اطلاعات را قرار است  در اختیار عربستان سعودی قرار دهند. 

آنها همچنین درباره اینکه دولت آمریکا چه گزینه‌هایی را در پاسخ به حمله به بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان در عربستان سعودی در نظر دارد توضیحی ارائه نکردند.

روز شنبه، حملات پهپادی به دو تاسیسات نفتی متعلق به شرکت نفتی آرامکو در استان‌های بقیق و خریص، تولید نفت عربستان سعودی را نصف کرد.  شورشیان حوثی در یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند اما مقام‌های آمریکا، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.

دولت آمریکا تاکنون صرفا اطلاعات مربوط به تهدیدهای ناشی از فعالیت شورشیان حوثی یمن که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند در اختیار عربستان سعودی قرار داده است.

به نوشته رویترز، این دست اطلاعات که از دیرباز در اختیار عربستان سعودی قرار داده شده فاقد جزئیاتی درباره مراکز هدایت رهبران حوثی یا شبکه‌هایشان بوده است.

رویترز می‌نویسد ارائه اطلاعات بیشتر باعث واکنش منفی کنگره خواهد شد چون نمایندگان کنگره که از شمار تلفات غیرنظامیان در یمن خشمگینند تاکنون بارها تلاش‌هایی را برای قطع حمایت آمریکا از جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی انجام داده‌اند که همه با ناکامی مواجه شده است.

نمایندگان کنگره همچنین تلاش کرده‌اند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را از فروش سلاح به عربستان سعودی بدون کسب مجوز کنگره باز دارند.

مقام‌های ایرانی از ماه‌ها پیش تهدید کرده بودند در صورتی که جمهوری اسلامی به علت تحریم‌های آمریکا قادر به صدور نفت خود نباشد کشورهای دگیر نیز نخواهند توانست نفتی صادر کنند.

با این حال ایران هرگونه دست داشتن در حملات ماه‌های اخیر به نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز و همچنین حملات صورت‌گرفته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده است. حوثی‌های یمن مسئولت این حملات را بر عهده گرفته‌اند.

حوثی‌های یمن تهدید کرده‌اند حملات بیشتری را علیه تاسیسات شرکت آرامکو انجام خواهند داد. یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، روز دوشنبه در توییتی گفت حملات روز شنبه با پهپاد انجام شده بود.

اما تعدادی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند حمله به تاسیسات آرامکو از جهت مخالف انجام شده و از این رو بیشتر می تواند از سمت ایران بوده باشد تا یمن.

یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت: «شکی نیست که ایران مسئول این (حمله) است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More